Development of Web-based Contents for Electromagnetics Course using Multimedia

멀티미디어를 이용한 웹 기반의 전기자기학 교재 개발

  • Kim Young-Sun (School of Electrical, Electronic and Computer Engineering, Dankook University) ;
  • Choi Kyung (Division of Electrical and Computer Engineering, Kangwon National University) ;
  • Lee Ki-Sik (School of Electrical, Electronic and Computer Engineering, Dankook University)
  • 김영선 (단국대학교 전기.전자.컴퓨터공학부) ;
  • 최경 (강원대학교 전기.전자.정보통신공학부) ;
  • 이기식 (단국대학교 전기.전자.컴퓨터공학부)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

Recently, the use of the internet and the web becomes universal. So, many internet applications are made by educators. In this paper, contents about the electromagnetics course which is one of the basic subjects for electrical and electronic fields are dealt. Most textbooks concerned this topic describes the phenomena in mathematical formulas. Naturally, for the students, the understanding of the phenomena is not so easy. For the improvement the educational efficiency, the multimedia techniques such as HTML, pictures, animations and sound are utilized. And also the software developed by authors is available for the analysis or the exercise of various electromagnetic problems. The contents are composed 4 parts : electrostatic fields, magnetostatic fields, time varying fields propagation of waves.

최근 들어 인터넷과 웹의 보급이 확산됨에 따라 이를 이용한 교육용 콘텐츠들이 활발히 제작되고 있다. 본 연구에서는 전기전자 분야의 기본과목인 전기자기학을 교과의 대상으로 하여 콘텐츠를 제작하였다. 이 교과를 다루는 대부분의 교재들은 복잡한 수식으로 현상을 설명하고 있으므로 학생들이 현상을 이해하는 것이 쉽지 않다. 그리하여 학습 효과의 증대를 위하여 HTML, 그림, 애니메이션 및 음성 같은 멀티미디어 기법을 사용하여 콘텐츠를 제작하였다. 또한 다양한 전기자기적인 문제의 해석 및 연습에 사용할 수 있는 소프트웨어가 저자에 의해 개발되어 콘텐츠 내에 활용되었다. 본 콘텐츠의 전체적인 구성은 정전계, 정자계, 시변전자계 및 전파의 전파로 되어 있다.

Keywords

References

  1. 이충기(2001), 자바 프로그램밍 교육에서 웹기반 강의와 면대면 강의의 학습효과 비교 분선 연구, 공학교육연구, 4(2), 3-10
  2. 김동식, 서삼준(2001), 웹기반 전기전자 가상실험실 구현방법, 공학교육연구, 4(1), 20-25