Implementation of A Web-based Virtual Laboratory For Digital Logic Circuits Using Multimedia

멀티미디어를 이용한 웹기반 디지털 논리회로 가상실험실의 구현

  • Kim Dong-Sik (Division of Information and Technology Engineering, Soonchunhyang University) ;
  • Choi Kwan-Sun (Division of Information and Technology Engineering, Soonchunhyang University) ;
  • Lee Sun-Heum (Division of Information and Technology Engineering, Soonchunhyang University)
  • 김동식 (순천향대학교 공과대학 정보기술공학부) ;
  • 최관순 (순천향대학교 공과대학 정보기술공학부) ;
  • 이순흠 (순천향대학교 공과대학 정보기술공학부)
  • Published : 2002.06.01

Abstract

Recently, according to the appearance of various virtual websites using multimedia technologies, the internet applications in engineering education have drawn muchinterests. But unidirectional communication, simple text/image-based webpages and tedious learning process without motivation, etc. have made the lowering of educational efficiency in cyberspace. This paper presents a virtual laboratory system which can be creating efficiencies in the learning process. The proposed virtual laboratory system for digital logic circuits provides interactive learning environment under which the multimedia capabilities of world-wide web can be enhanced. The virtual laboratory system is implemented to describe the on-campus laboratory, the learners can obtain similar experimental data through it. The virtual laboratory system is composed of four important components : principle classroom, simulation classroom, virtual experiment classroom and management system. Learning efficiencies as well as faculty productivity are increased in this innovative teaching and learning environment.

최근에 멀티미디어 기술과 결합된 공학교육용 가상 웹사이트가 다양한 형태로 출현함에 따라 공학교육의 인터넷 응용에 많은 관심이 모아졌다. 그러나 단방향성 통신, 단순한 텍스트나 이미지 기반의 웹 문서 그리고 동기부여가 없는 지루한 교육진행과정 등은 가상공간에서의 교육의 효율성을 저하시켜왔다. 따라서 본 논문에서는 학습과정에 있어서 효율성을 극대화하기 위한 가상실험시스템을 제안한다. 제안된 디지털 논리회로 가상실험시스템의 웹의 멀티미디어 능력을 증대시킬 수 있는 상호작용적인 학습 환경을 제공한다. 제안된 가상실험실은 실제 대학에서의 실험실 환경과 유사하게 구현하였기 때문에 학습자들은 가상실험실을 통해 유사한 실험결과를 얻을 수 있다. 제안된 가상실험실은 원리이해 학습실, 모의실험 학습실, 가상실험 학습실 그리고 관리시스템의 4가지로 구성되어 있다. 이러한 혁신적인 교수-학습환경하에서 학습효율은 물론 교수의 생산성을 크게 향상시킬 수 있을 것으로 생각된다.

Keywords

References

  1. 김동식, '효율적인 공학교육을 위한 웹기반 가상교육강좌 개발방안' 대한전기학회 논문지, 49권 6호, 2000
  2. 김동식, '사이버강의를 위한 웹기반 전기전자 실험실 구현방안,' 공학교육학술대회 논문집, 2000
  3. 권순창, '하이퍼텍스트를 이용한 데이터베이스 프로젝트 교육을 위한 전자교재의 설계방 법,' 한국컴퓨터교육학회, 제2권 제1호, 1999
  4. 김동식, '인터넷을 이용한 효율적인 공학실험 실습 교육을 이용한 가상실험실의 개발,' 공학교육과 기술 논문지, Vol. 3, No.2, 2000
  5. Dongsik Kim et al,' Practical Implementation of A Web-based Virtual Laboratory in the Area of Electrical Engineering,' IASTED International Conf. on Computers & Advanced Technology in Education, 2001
  6. Dongsik Kim, Hojoon Seo, 'A Web-based Virtual Laboratory for Electrical Circuits using Multimedia', CMC2001, 2001
  7. 김동식, '디지털 논리시스템에 대한 웹기반 개념학 습형 교육용 애플릿의 개발,' 공학교육학술대회논 문집, 2000