컴퓨터교육학회논문지 (The Journal of Korean Association of Computer Education)
- 제5권1호
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- Pages.35-43
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- 2002
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- 1598-5016(pISSN)
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- 2733-9785(eISSN)
사이버학습 속성인식이 학습참여결정에 미치는 영향 분석
Effect of perceptions of attributes of Cyber Education on the adoption decision
초록
지식정보사회의 도래에 따라 지속적으로 수준높은 교육훈련프로그램을 제공하기 위한 정보통신매체(예: 사이버교육) 활용에 대한 관심은 대단히 높으며, 또 새로운 매체의 잠재력을 수행능력 향상과 직결하고자 하는 노력은 계속될 것이다. 국가직 공무원의 사이버교육의 경우, 행정자치부 및 관련 기관의 지원을 받아 사이버교육용 인프라를 구축하고 2001년 초부터 본격적인 사이버교육을 시행하고 있다. 그러나 선행연구들은 새로운 교육용 테크놀로지 사용정도에 있어 실제적인 수준과 기대되는 수준사이에 존재하는 차이에 대해 우려를 표시해왔다. 본 연구는 사이버교육이라는 교육용 혁신의 성공적인 확산을 위해 Rogers의 5개 혁신 속성들과 공무원의 사이버학습 참여결정간의 관계를 분석하였다. 본 연구의 결과, 사이버교육의 최종 수용자인 국가직 공무원의 혁신 속성에 대한 인식이 혁신 수용 의사결정에 중요한 변인이라는 점에서 Rogers의 속성이론이 한국의 공무원교육훈련상황에도 적용될 수 있음을 보여준다.
By entering the information society, the trend of increasing use of the cyber education to deliver high-Quality educational programs is likely to continue. For instance, supported by the government agencies, central officials training institute is expending vast amounts of money for the installation of cyber education programs. However, much of the research that has been done concerns the discrepancy between the potential and the actual use of technology in the field of education and training. The intent of this study was to identify the decision of the adoption of cyber education among national officials who had just peceived the existence the cyber education programs which would be used for their professional training and development, and to investigate the relationships between the Rogers' five attributes of innovation (relative advantage, compatibility, easy of use, observability, trialiability) and their decision of adoption. The results of the study generally concurred with Rogers diffusion of innovation theory revealing that perceived compatibility, easy of use, and observability of cyber education are significant predictors of decision to participate in cyber education.
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