ICT 활용 교육을 위한 원격지 학급간 협동 학습 시스템

Development of a Remote Cooperative Studying System for ICT Using Education

  • 정영식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이영현 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김홍래 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김명렬 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2002.03.23
  • 심사 : 2002.04.19
  • 발행 : 2002.04.30

초록

인터넷을 기반으로 한 원격지 학급간 협동 학습 시스템은 원격지 학급을 연결하는 매칭 시스템, 다양한 보상 체계와 상호 작용으로 실질적인 협동 학습이 이루어질 수 있도록 한 커뮤니티 시스템, 개인이나 모둠 및 학습실의 학습 성취도를 평가하고 학습 결과물을 공유할 수 있는 리포트 시스템으로 구성하였다. 특히 협동 학습 과정을 사전 준비 단계, 모둠 구성 단계, 상호 작용 단계, 결과 협의 단계, 평가 정리 단계로 구분하여 시스템에 적용시켰다. 이 시스템은 다양한 상호 작용과 책임 있는 모둠 활동을 제공하므로 교사는 자연스럽게 ICT 활용 교육에 자신감을 갖게 되고, 학생은 정보화 사회에 필요한 기초적인 ICT와 공동체 의식 습득할 것이다.

A remote cooperative studying system based on the Internet consists of a matching system of connecting remote class room with the others, a community system of making practical cooperative study by student's various. compensation and interaction, and a report system of sharing studying results and evaluating of studying achievements for individuals, groups and class. Especially I divide a course of cooperative studying into six parts; pre-preparation stage, group organization stage, interaction stage, result consultation stage, evaluation stage and follow-up stage. Because this system supply various interaction and responsible activity of groups, teachers naturally have confidence of education using ICT and students have basic ICT and the community-sense

키워드