An Effect of Using Computer Game in Learning Strategies and the Attainment Degree of Studies

컴퓨터 게임의 이용행태가 학습전략과 학업성취도에 미치는 영향

  • 신순영 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김창석 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2002.03.23
  • Accepted : 2002.04.21
  • Published : 2002.04.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the correlations between the computer game strategies that are to be mastered according to the frequency of using games and the learning strategies, and to make sure of if there is any significant difference in their attainment degrees of studies or not. On the whole, a statistically significant difference was found in the relations between the game strategies and the learning strategies, and the study attainment degrees also showed a statistically significant difference. In other words, the computer game can possibly help students improve their study strategies, accordingly, increase their study attainment extents. In case that students successfully use the computer game, it can make an effective influence on their improving the studying strategies.

최근 컴퓨터와 인터넷이 급속히 보금됨에 따라 컴퓨터게임이 아이들의 놀이문화로 급속히 자리를 굳히고 있다. 게임과 아이들을 따로 떼어놓고 생각할 수 없다면 게임을 긍정적으로 활용하기 위하여 게임과 학습의 관계를 알아보고자 하는 노력이 필요하다. 따라서, 본 논문에서는 각 종류의 게임이 학습자에게 요구하는 전략이 매우 다양하기 때문에 게이머는 게임을 하기 위한 여러 가지 전략을 모색하여 게임에 임하게 된다. 이 컴퓨터 게임에서의 전략이 학습자의 인지구조에 따른 어떤 학습전략을 얻을 수 있다면 그것이 학업성취도에는 어떤 영향을 미치는지 밝혀보고자 한다.

Keywords