A Study on Students' Acceptance Factors of Web-Contents based Classroom for Studying Electronic Subject in Technical High Schools

웹 컨텐츠를 이용한 실습교육의 수용요인에 관한 실증적 연구 - 공업계 고등학교 전자교과를 중심으로 -

  • Received : 2002.09.05
  • Accepted : 2002.10.10
  • Published : 2002.10.30

Abstract

Since the 7th educational renovation was established, ICT has emerged as an indispensable tool for teaching a variety of subjects in technical high schools. This paper develops the model for explaining the factors affecting the use of web contents as a mode for studying Electronic subject. Based on data collected from a questionnaire survey from the students who studied the Electronic subject using web contents, a following conclusion is provided: the perceived usefulness, ease of use and the playfulness significantly affect the level of satisfaction, but the design of contents, image, quality, attitude as well as self-efficacy only indirectly affect the satisfaction level. This result might provide the useful guidelines for designing the web-contents for technical high school students.

7차 교육과정이후 ICT는 실업계 고교의 수업에서 교육효과 제고를 위한 중요한 도구로 등장하였다. 이러한 맥락에서 본 연구는 공업계 고등학교 학생들의 수업 만족도 및 참여도를 높일 수 있는 방법을 모색하고자 전자과 실습교육을 위한 웹 컨텐츠를 설계, 개발, 수업에 적용하여 어떤 요인들이 학습자의 만족에 영향을 미치는지를 확인해 보고자 하였다. 그 결과, 학습자의 학습 만족도에는 웹 컨텐츠의 용이성, 유용성, 재미 등의 요소가 직접적인 영향을 미침을 확인할 수 있었고, 그 이외의 웹 컨텐츠의 디자인, 이미지, 질, 학습자의 태도, 자기 효능감 등의 요 인들이 간접적인 영향을 미침을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과는 실업계 고교 수업에서 사용하고자 하는 웹 컨텐츠 설계에 유용한 지침을 제공해 줄 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords