The Relationship between Recurrent Abdominal Pain and Depressive Trends in School-Aged Children

학동기 소아에서 반복성 복통과 우울 성향과의 관계

  • Ahn, Young-Joon (Department of Pediatrics, College of Medicine, Seonam University) ;
  • Moon, Kyung-Rye (Department of Pediatrics, College of Medicine, Chosun University)
  • 안영준 (서남대학교 의과대학 소아과학교실) ;
  • 문경래 (조선대학교 의과대학 소아과학교실)
  • Received : 2002.08.24
  • Accepted : 2002.09.07
  • Published : 2002.09.30

Abstract

Purpose: Recurrent abdominal pain (RAP) is common, affecting between 7% and 25% of school-aged children and young adult. This study was designed to assess the relationship between RAP and depressive trends in school-aged children. Methods: In 1999, We surveyed 1,181 elementary school children (566 boys and 615 girls) whose ages ranged from 9 to 12 years. The degree of depression was compared between the group with RAP and normal control group without RAP according to Korean Children's Depression Inventory (CDI) of Kovacs and Beck. Results: The number of the group with RAP was significantly higher in female (25.7%) than in male (18.9%). The most common site of abdominal pain was periumbilical. The mean depression score in the group with RAP was higher than that of the control group. The depression score was significantly higher in the group with RAP who has frequently pain and additional symptoms. The depression score was significantly higher in the group with RAP who prefered to play alone, did not enjoy going to school and had few friends than in the group with RAP who had a lot of friends, had active and meticulous characters. The depression scores were not significantly different according to the duration of abdominal pain, the onset time of pain, and the day of pain in the group with RAP. Conclusion: The depression score of the group with RAP was higher than that of normal group. So, there is relatively a specific association between childhood RAP and depression in school aged children. It is good for physicians to consider psychological support in the treatment of childhood RAP.

정도에서 흔히 볼 수 있는 증상으로, 정확한 원인을 발견할 수 없는 경우가 많다. 또한 반복성 복통이 학동기 아동에 있어 사회적, 정신적 발달에 장애를 초래할 수 있다. 이에 저자들은 반복성 복통과 정서적인 문제중 하나인 우울성향과의 연관성을 알아보고자 본 연구를 시행하였다. 방 법: 광주시내 2개 초등학교 4, 5, 6학년 학생 1,181명, 남아 566명, 여아 615명을 대상으로 반복성 복통의 유형을 평가하였으며, 우울의 정도는 한국판 Kovacs & Beck의 Children's Depression Inventory (CDI) 설문지를 이용하여 비교 분석하였다. 결 과: 1) 반복성 복통의 빈도는 총 265명(22.4%)이며 남아 107명(18.9%), 여아 158명(25.7%)으로 여아에서 의미 있게 높았고,연령별로 9세 19.8%, 10세 21.2%, 11세 26.1%, 12세 19.1%였다. 2) 반복성 복통군에서 평균 우울점수가 대조군에서 높았다. 3) 반복성 복통군에서 복통이 자주 있을수록, 다른 증상을 동반한 경우 우울점수가 유의하게 높았다. 4) 복통은 배꼽주위가 가장 많았고, 복통 양상이 쥐어 짜는 듯한, 화끈거리는 통증이 있는 경우에 우울점수가 의의 있게 높았다. 5) 반복성 복통군에서 아이의 성격이 혼자 놀기를 좋아하거나, 학교가기를 싫어하거나, 친구가 적은 경우의 우울점수가 성격이 활발하거나, 친구가 많거나, 꼼꼼한 경우보다 의미 있게 높았다. 6) 반복성 복통군에서 복통의 지속시간, 하루 중 복통의 발현시기 및 요일 사이에는 유의한 차이는 없었다. 결 론: 초등학교 아동에서 반복성 복통은 높은 유병율을 보이며, 우울점수가 대조군보다 높아 우울증과 연관성이 있음을 시사하였다 그러므로 학동기의 반복성 복통의 적절한 진단과 신속한 치료가 필요하며 치료시 정서적, 심리적 지지요법을 고려하는 것이 좋을 것으로 생각된다.

Keywords