초록
과거의 입찰방식은 행정의 투명성과 공정성에 대하여 많은 문제점을 가지고 있고, 조달업체들에게 딴은 비용을 소모시킨다. 이의 해결책으로 일부 공공기관에서 전자입찰을 위한 시스템을 구축하였거나 구축 중에 있다. 그러나 이러한 시스템이 여러 가지 측면에서 많은 문제점을 안고 있다. 따라서 본 논문의 목적은 문헌조사, 설문조사 및 만족도 평가, IDEF 방법론을 통하여 현행 입찰업무의 현황을 파악하고, 향후 구축될 시스템의 개선 방안을 제시하는 것이다. 본 논문의 연구결과 현행 입찰제도 하에서는 업무처리 절차가 불편하다는 지적이 가장 많았고, 현재 운영되고 있는 전자입찰 시스템은 대체적으로 만족하고 있었으며, 향후 진자조달 시스템 구현시 고려해야 할 사항은, 입찰$\cdot$계약 전자처리 표준화, 시스템의 보안, 법, 제도 정비 등이 중요하게 나타났다. 이러한 분석된 요구사항을 반영하여 입찰관리 개선모델을 제안하였고 개선효과를 분석하였다.
Traditional bidding process and activities in public construction area has many problems in terms of the transparency and fairness of administration. And, it causes many expenses to suppliers. As part of the efforts to solve these problems, some public institutions developed the electronic bidding systems. But these systems have still problems in diverse aspects. Therefore, the purpose of this study is to analyze current bidding systems through literature survey, Questionnaire, contentment estimation and IDEF method to compare the result of the analysis with the developed electronic bidding systems and to suggest the improvement for the coming bidding systems. According to the survey, under present bidding system big problem is inconvenience of conducting process. Nearly all users of current electronic bidding systems were contented. When public institutions are planning new electronic bidding systems, standardization, security, law and bidding system consolidation must be applied. This study proposes an improved bidding system and described the effects through the improvements.