DOI QR코드

DOI QR Code

Development of the Web-based Sports Biomechanics Class

웹기반 운동역학 수업 모형 개발

  • Lee, Ki-Kwang (Dept. of Sports and leisure studies, Natural science, Inje University)
  • 이기광 (인제대학교 자연과학대학 사회체육학과)
  • Received : 2002.11.08
  • Published : 2002.08.30

Abstract

To provide a guideline for the development of a web-based sport biomechanics class in undergraduate program, thirty web sites, searched via search engines in May 2002, were analyzed intensively. In terms of requirement of log-in, only one site of 30 sites required user name and password. Seventeen(57%) sites provided the lecture note, which had various file formats such as 59% if PDF, 29% of HTML, and 12% of PPT. Fourteen(47%) sites provided the assignment and grade information on web. Eleven(37%) sites provided various resource and links which were related in sports biomechanics. Only four(13%) sites provided discussion or online digitizing or kinematic analysis program. Based on above results, a guideline for the development of a virtual classroom for college level sport biomechanics. A web-based sport biomechanics class should be developed with consideration of several functions as follows; homepage design, lecture note, measurement of class attendance, collaborative research system, and web-based data collection and analysis software for biomechanics laboratory.

웹기반 운동역학 수업 모형 개발을 위한 가이드라인을 제시하기 위하여 2002년 5월 현재, 각종 인터넷 검색엔진을 통해 국내외 대학에서 실시되고 있는 30개의 운동역학 강의 사이트를 대상으로 분석하였다. 사이트의 접근성 및 개방성, 강의의 구성요소 및 기능, 수업용 소프트웨어의 활용 등으로 구분하여 심층적으로 분석하여 현황 및 문제점을 파악한 후, 효과적인 웹기반 운동역학 수업 모형 개발을 위한 방안을 항목별로 제시하였다. 30개의 사이트 중에서 패스워드를 요구하는 사이트는 단 1곳으로서 대부분의 가상강의가 개방적인 형태를 취하고 있었다. 사이버 강의의 핵심요소인 강의노트를 제공하고 있는 사이트는 17개(57%)로 나타났으며, 강의노트파일의 형식은 PDF 형식이 10개(59%), HTML 형식은 5개(29%), PPT 형식은 2개(12%)의 순으로 나타났다. 웹상에서 과제물을 부여하는 사이트와 성적을 게시하는 사이트는 각각 14개(47%)로 나타났다. 웹상에서 수업자료를 직접 또는 링크의 형태로 제공하는 사이트는 11개(37%)로 나타났다. 질의/응답 게시판이 웹상에서 제공되는 사이트는 단지 4개(13%)에 불과한 것으로 나타났다. 마지막으로 운동역학 실험용 웹 소프트웨어를 제공하는 사이트 역시 4개(13%)에 불과한 것으로 나타났다. 본 연구는 위의 결과를 토대로 홈페이지 설계, 강의노트, 수업 참여도 측정, 공동연구 시스템 구축, 운동역학 실험용 웹기반 소프트웨어 개발 등의 항목별로 효과적인 웹기반 운동역학 수업모형 개발을 위한 방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강인애(1996). 컴퓨터 네트워크에 의한 수업과 구성주의: 교육적 활용과 의미, 정보과학회지, 14(12), pp.15-29.
  2. 나일주(1999). 웹기반 교육. 교육과학사.
  3. 박성순, 김성규, 김우분(1996). 멀티미디어 데이터베이스를 기반으로 한 가상대학의 구축. 정보과학회지, 14(12), pp.5-14.
  4. 박인우(1997). 학교교육에 있어서 구성주의 교수원리의 실현매체로서의 인터넷 고찰, http://203.241.14.210/dataroom/internet.htm.
  5. 조명현(2002). 조명현의 디지털금융산책(8); 초고속인터넷 시대, 디지털 타임즈, 11월 12일.
  6. Duffy, T. & Jonassen, D.(1991). Constructivism: new implications for instructional technology, Educational Technology, 31(5), pp.7-11.
  7. Honey, M. & Hawkins, J.(1996). Digital archives: Creating effective designs for elementary and secondary educators, http://www.ed.gov/Techonology/Futures/honev.h.
  8. Kahn, B.(1997). Web-based instruction. Englewood Cliffs, NJ: ET Publication.
  9. Kearsley, G., Lynch, W. & Wizer, D.(1995). The effectiveness and impact of online learning in graduate education. Educational Technology, 35(11), pp.37-42.
  10. Klemm, W. & Snell, J.(1996). Enriching computer-mediated group learning by coupling constructivism with collaborative learning, http://www.usq.edu.au/electpub.e~ji.
  11. Maly, K. et al.(1997). Interactive distance learning over intranets, IEEE Internet Computing Magazine, 1(1), pp.60-71. https://doi.org/10.1109/4236.585174
  12. Slatin, J. M.(1991). Is there a class in this text? Creating knowledge in the electronic classroom, Ed. E. B. Sociomedia, pp.27-52.
  13. Spiro, R. & Feltovich, P.(1991). Cognitive flexibility, constructivism, and hypertext, Educational Technology, 31(5), pp.24-33.