Organisational Change, Learning and the Usage of Space: the Case of Samsung Electronics Company

기업의 조직변화와 학습의 공간성: 삼성전자의 사례

  • Lee, Jong-Ho (Department of Geography, Kyungpook National University)
  • 이종호 (경북대학교 사회과학대학 지리학과)
  • Published : 2002.09.30

Abstract

This paper aims to explore organisational change and learning involving spatial processes and outcomes. In particular, it focuses on the context specific nature of corporate learning and organisational change that can be found in the case of a large Korean firm facing radical economic change. Drawing on the case study of a large Korean firm, the Samsung Electronics Company, three main claims can be followed. First, territorial sources of learning influence the way in which the firm makes use of space/place. Second, corporate learning practices, however, are not based merely on specific localised sources or geographical proximity but on bringing together the local and the global sources by harnessing the properties of relational proximities. It reveals that firms are concerned less on specialising specific local knowledge than promoting organisational knowledge and competences by integrating a variety of knowledge distributed in and out of the boundaries of the firm. Finally, to learn and innovate in a continual basis, firms would attempt to combine codified knowledge with tacit knowledge.

본 논문은 경제 환경변화의 맥락에서 발생하는 조직 변화와 학습과정 및 이러한 조직적 프로세스에 내포된 공간성에 대한 고찰이다. 이러한 문제제기는 급격한 경계변화에 직면한 한국의 대기업 조직에서 나타나는 기업학습과 조직변화의 맥락적 특수성에 기초한 경험연구에 기초하여 논의한다. 삼성전자에 대한 사례연구를 통해, 본 논문에서는 다음의 세가지 이론적 논점을 밝힌다. 첫째, 학습의 지리적 원천들은 기업조직의 공간 활용에 영향을 미친다. 둘째,그러나 기업 학습 관행들은 단순히 국지적 근원이나 지리적 근접성에만 기초하기보다는 관계적 근접성을 토대로 제한된 장소의 범위를 초월하여 조직 내외에 존재하는 다양한 지리적 근원을 활용함으로써 조직의 지식과 역량을 강화시키는데 초점을 둔다. 마지막으로, 기업들은 암묵적 지식뿐만 아니라 명시적 지식을 통합함으로 학습과 혁신을 달성하고자 노력한다.

Keywords