Packet Performance Simulation of ACL/SCO Link in Bluetooth Piconet

블루투스 Piconet에서 ACL/SCO 링크의 패킷 성능 시뮬레이션

  • Kim, Do-Gyun (School of Electronics, Telecommunication and Computer Eng., Hankuk Aviation Univ.) ;
  • Roh, Jae-Sung (Dept. of Inform. & Comm. Eng., Seoil College) ;
  • Cho, Sung-Eon (Dept. of Computer & Comm. Eng., Sunchon Univ.) ;
  • Cho, Sung-Joon (School of Electronics, Telecommunication and Computer Eng., Hankuk Aviation Univ.) ;
  • Kim, Jung-Sun (School of Electronics, Telecommunication and Computer Eng., Hankuk Aviation Univ.)
  • 김도균 (한국항공대학교 전자.정보통신.컴퓨터공학부) ;
  • 노재성 (서일대학 정보통신과) ;
  • 조성언 (순천대학교 정보통신공학과) ;
  • 조성준 (한국항공대학교 전자.정보통신.컴퓨터공학부) ;
  • 김정선 (한국항공대학교 전자.정보통신.컴퓨터공학부)
  • Received : 2002.05.08
  • Published : 2002.06.30

Abstract

The emergence of Bluetooth as a radio interface scheme has allowed electronic devices to be instantly interconnected as ad-hoc networks. These short range ad-hoc wireless networks are called piconets, operated in the unlicensed 2.45 GHz ISM(Industrial, Scientific, Medical) band where up to eight devices may be used to configure single or overlapping piconets. In this paper, we have simulated the PER(Packet Error Rate), the ratio of received packet and payload BER(Bit Error Rate) of piconet with packet types of Bluetooth ACL/SCO(Asynchronous Connection Less/Synchronous Connection Oriented) link over wireless ad-hoc environment. The Rayleigh fading effects are considered as channel model, and the simulation results are based on the baseband model of Bluetooth specification. From the simulation results, the PER and the throughput of Bluetooth piconet are sensibly affected by the packet type of ACL/SCO link.

무선 접속 방식으로 블루투스의 출현은 즉석에서 전자기기들을 ad-hoc 망으로 다룰 수 있도록 하였다. 이러한 근거리 ad-hoc 무선망을 피코넷이라고 부르며 무허가 2.45 GHz ISM(Industrial, Scientific, Medical) 대역에서 운용된다. 본 논문에서는 무선 ad-hoc 환경에서 블루투스 ACL/SCO(Asynchronous Connection Less/Synchronous Connection Oriented) 링크의 패킷 형태에 따른 피코넷의 PER(Packet Error Rate), 패킷수신율, 페이로드 BER (Bit Error Rate)을 시뮬레이션하였다. 채널 모델로서 레일리 페이딩의 영향이 고려되었고 불루투스 기저대역 규격에 따라서 시뮬레이션하였다. 시뮬레이션 결과로부터 불루투스 피코넷의 PER과 처리율은 ACL/SCO 링크의 패킷 형태에 민감하다는 것을 알 수 있었다.

Keywords