The study on the understanding and contentment of training of using soft contact lenses

연성 콘택트렌즈 관리교육의 이해도·만족도 조사

  • Published : 2002.11.01

Abstract

This study conducts the soft contact lenses user's understanding and contentment of training while at the place of purchase. It is based on a questionnaire to the residents in and outside the Masan area, aged between ten to thirty, who have worn soft contact lenses. It examines the training of using contact lenses and lens-care products, the period of wearing lenses, exchanging lenses, sterilizing lenses, side effects of using lenses or the periodic examination, and the understanding and contentment of the users during the training. The results of the research are as below : First, the understanding of training of using lenses, using lens-care products, the period of wearing lenses, exchanging lenses was high, but it was low for the training of sterilizing lenses, side effects of wearing lenses or the periodic examination. Second, the contentment of training of using lenses, lens-care products, the period of wearing lenses, exchanging lenses was high, but low for the training of sterilizing lenses, side effects of wearing lenses or the periodic examination. Therefore, the trainer of the contact lenses must easily and sincerely explain sterilizing lenses, the side effects of using lenses and the periodic examination, cheek with the users, and provide guidelines so as to improve the understanding and the contentment of training of using contact lenses.

본 연구는 연성 콘택트렌즈 구입장소에서 이루어지는 콘택트렌즈 관리교육에 대한 착용자들의 이해도와 만족도를 알아봄으로써, 연성 콘택트렌즈 판매 시 이루어지는 렌즈 관리교육의 보완점을 찾기 위하여 설문조사를 실시하였다. 따라서 본 조사는 마산 지역 내 거주자 및 지역 외 거주자 중 연성 콘택트렌즈를 착용하고 있거나, 착용 경험이 있는 10대에서 30대를 대상으로 연성 콘택트렌즈의 관리방법에 대한 교육(렌즈 관리방법 설명, 렌즈관리 용품의 설명, 렌즈착용 스케줄과 교환주기 설명, 소독방법 설명, 부작용 설명, 정기검사 설명)내용과 그 교육에 대한 콘택트렌즈 착용자의 이해도, 만족도의 실태를 구조화된 설문지를 통하여 알아보았다. 연구의 주요 결과는 다음과 같았다. 첫째, 콘택트렌즈 관리교육 이해도 점수에서 렌즈 관리방법 설명, 렌즈 관리용품의 설명, 렌즈 착용스케줄과 교환주기의 설명 이해도는 높았고, 소독방법 설명, 부작용 설명, 정기검사 설명의 이해도는 낮았다. 둘째, 렌즈 관리교육 만족도 점수에서는 렌즈 관리방법 설명, 렌즈 관리용품의 설명, 렌즈 착용스케줄과 교환주기의 설명 만족도는 높았고, 소독방법 설명, 부작용 설명, 정기검사 설명의 만족도는 낮았다. 따라서 콘택트렌즈 교육자는 렌즈관리의 교육내용 중에서도 특히 소독방법의 설명, 부착용의 설명, 정기검사의 설명을 정확하고 성실하며 이해하기 쉽게 해 주고, 설명 후 그 내용을 확인하고, 나아가 설명서를 교부해 줌으로써, 콘택트렌즈 관리교육에 대한 이해도와 만족도를 개선시키려는 노력이 필요하다.

Keywords