Abstract
The purpose of this study is to test content validity of a portfolio assessment and to analyse the information which can be obtained from student portfolios. The content validity of the portfolio was tested against the objectives of each lesson and the emphasis of curriculum. The information was identified from the analysis of student portfolios. Students' portfolios from a fourth grade class in Pyeungteak, Kyeungki-do were used for analysis. The portfolios included students' evidence of learning on (I) Strata, Unit 2 'Strata and Fossil,' and (3) Change of Object by Heat, Unit 4 'Heat and Change of Object'. Fourth-grade science textbooks were also analyzed to understand the base level information for portfolio analysis. Two science education specialists and ten elementary teachers majored in science education took part in this analysis. The results of the analysis showed $70{\sim}100%$ of agreement between the objectives of lesson and portfolio forms. Over 90% of agreement is reached between portfolio forms and the emphasis of the curriculum. Student portfolios revealed much information on comprehension, observation, will to study, and process of learning. They also revealed some information on drawing conclusion, communication. self-direction, progress of learning, self-concept, interaction, and process of learning. As a whole, the information in students' portfolios is similar with that dealt in science textbooks. However, students' portfolios have more information on anticipation, will to study, self-direction, and interaction. On the contrary, science textbook deals more with information on observation, planning inquiry, than students' portfolios. The portfolio assessment examined has very sound content validity. The results also show that much more and various information which can not be obtained from pencil and paper test could be obtained from student portfolios. The use of information, obtained from student portfolios will make it possible understand students' learning. their strength and weakness, hence improve student' science learning.
이 연구의 목적은 포트폴리오 평가의 내용 타당도를 검증하고 학생 포트폴리오에서 파악할 수 있는 정보의 유형을 조사하는 것이다. 내용 타당도를 각 차시의 목적과 교육과정의 중점에 비추어 검증하였으며, 학생 포트폴리오를 분석하여 어떤 정보를 파악할 수 있는지 분석하였다. 분석에 사용한 학생 포트폴리오는 경기도 평택시 A 초등학교 4학년 한 학급에서 실시한 것이다. 포트폴리오에는 4학년 2학기 지층과 화석, 열과 물체의 변화단원 내용이 포함되어 있다. 4학년 교과서, 실험관찰, 교사용 지도서 역시 분석되었으며, 그 결과는 학생 포트폴리오에서 파악한 정보와 비교하였다. 과학교육전문가 2인과 10명의 현직 초등 교사가 분석에 참여하였다. 연구 결과 포트폴리오 평가 양식과 교육과정 및 교과서 내용은 $70\sim100%$ 범위의 일치도를 보였다 교육과정 중점과 비교할 때는 90% 이상의 일치도를 나타냈다. 학생 포트폴리오는 이해, 관찰, 의욕, 학습의 과정에 대한 정보를 많이 포함하고 있었으며, 결론도출, 의사소통, 자기 주도, 학습의 진전, 자기 개념, 상호작용, 학습의 과정에 대한 정보도 상당히 포함하고 있는 것으로 나타났다. 전체적으로 볼 때 학생 포트폴리오와 교과서의 정보는 거의 비슷한 수준을 보였다. 다만 예상, 의욕, 자기 주도, 상호 작용과 같은 정보는 학생 포트폴리오에 더 많이 포함되어 있었으며, 관찰이나 실험 계획에 대한 정보는 과학교과서에서 상대적으로 더 많이 포함하고 있는 것으로 나타났다. 연구 대상 포트폴리오 평가 양식은 타당도가 높으며, 지필 검사로는 얻을 수 없는 다양하고 풍부한 정보를 포함하고 있었다. 학생 포트폴리오에서 얻은 정보를 잘 활용하면 학생들의 학습과 장점에 대한 깊은 이해를 할 수 있고, 이를 바탕으로 학생들의 과학 학습을 크게 향상시킬 수 있을 것으로 기대된다.