현대 과학교육의 동향과 시스템사고 패러다임의 비교 연구

A Comparative Study of the Trends of Current Science Education and the System Thinking Paradigm

  • 발행 : 2002.03.30

초록

The purposes of this study are to understand the trends of current science education compared with thinking paradigm and to find the direction of reform in holistic view. It is divided into three parts. Firstly, significant trends of science education during the late 20th century were examined. Secondly, the current society was discussed, particularly focused on the thinking paradigm. Thirdly, the science education trends and thinking paradigms were compared. The results are 1) A major goal of contemporary science education is the scientific literacy, for which the constructivist and STS class are introduced, 2) Thinking paradigm is changing from analytics to systemics, and 3) Compared the current science education and system thinking paradigm, they seem consistent in respect of looking for the whole-part relationship.

키워드

참고문헌

  1. 강인애(1997). 왜 구성주의인가. 문음사
  2. 김도훈, 문태훈, 김동환(1999). 시스템 다이내믹스. 대영문화사
  3. 김만희(2000). 과학교육의 패러다임에 대한 철학적고찰, 한국교원대학교 석사학위 논문
  4. 권재술, 김범기, 우종옥, 정완호, 정진우, 최병순(1998). 과학교육론. 교육과학사
  5. 목영해(1998). 현대 상대주의 철학과 교육. 교육과학사
  6. 박승재(1980). 과학 교육의 연구론 소고. 서울대학교 사범대학 사대논총. 21
  7. 박승재, 조희형(1994). 과학론과 과학교육. 교육과학사
  8. 박승재, 조희형(1998). 과학교육연구 교육과학사
  9. 박창근(1997). 시스템학. 범양사
  10. 삼성경제연구소(1997). 복잡성과학의 이해와 적용. 삼성경제연구소
  11. 소원주(1998). 과학교사의 과학철학적 관점과 과학서술 방식이 중학생들의 과학관의 변화에 미치는 영향. 한국교원대학교 박사학위논문
  12. 송진웅(1999). 과학교육의 기본 이념으로서의 과학적 소양. 기초과학연구, 15(3). 대구대학교 기초과학 연구소
  13. 송진웅, 정병훈, 권성기, 박종원(1997). 현대 과학철학자들의 저술에 나타난 과학교육의 이미지. 한국과학교육학회지, 17(2), 209-223
  14. 윤선진(1996). 과학교육체제의 맥락성에 관한 연구. 한국교원대학교 박사학위논문
  15. 이재호(2000). 비고츠키 발달이론의 도덕교육적 함의. 도덕교육연구, 12(2), 157-174. 한국도덕교육학회
  16. 이홍우(2000). 교육의 목적과 난점. 교육과학사
  17. 임병덕(1996). 열린교육과 초등학교 도덕과교육. 교원교육, 12, 43-54. 한국교원대학교 교육연구원
  18. 장희익(1990). 과학과 메타과학. 지식산업사
  19. 조영태(1999). 열린 교육과 구성주의: 비판적 검토. 도덕교육연구, 11, 55-128
  20. 조희형(1995). STS 의 의미와 STS 교육의 속성. 한국과학교육학회지, 15(3), 371-378
  21. 조희형(1998). 과학교육의 이론적 배경과 그 시사점. 한국과학교육학회지, 18(2), 183-200
  22. 최경희(1996). STS 교육의 이해와 적용. 교학사
  23. American Association for the Advanced of Science. (1989). Science for all americans. NY: Oxford Univ. Press
  24. American Association for the Advanced of Science. (1992). Update project 2061: Education for a changing future Washington, DC: Author
  25. Auerswald, E.(1995). 패러다임의 변화: 자기 반성적 비판. Steffe. (Ed.). 조연주 . 조미헌 . 권형규 역. 구성주의와 교육, 439-446. 학지사
  26. Bateson, G.. & Bateson, M.(1987). Angels fear. NY: Macmillan
  27. Bell, D.(1973). The coming of industrial society. NY: Basic Books
  28. Bertalanffy, L.(1952). Problems of life. NY: Wiley
  29. Bertalanffy, L.(1968). General system theory. NY: George Braziller
  30. Bruner, J.(1960). The process of education. Cambridge. MA: Harvard Univ. Press
  31. Bruner, J.(1996). The culture of education. Cambridge. MA: Harvard Univ. Press
  32. Bybee, R. & DeBoer, G.(1994). Research on goals for the science curriculum. in Gabel (Ed.). Handbook of research on science teaching and learning. 357-386. NY: Macmillan
  33. Candela, A.(1997). Demonstration and problemsolving exercise in school science: Their transformation within the Mexican elementary school classroom. Science Education. 81(5)
  34. Capra, F.(1982). The turning point. NY: Simon & Schuster
  35. Chalmers, A.(1982). What is this thing called science?. Univ. of Qweenland Press
  36. DeBoer, G.(1991). A history of ideas in science education. NY: Teachers college press
  37. Descartes, R.(1637). 김형효 역(1976). 방법서설. 삼성출판사
  38. Dewey, J.(1944). Experience and education. NY: Collier
  39. Forsyth, D. R.(1983). 홍성열 역(1991). 집단역학. 양서원. 서울
  40. Gourinat, M.(1969). 송영진 역 (1986). 철학의 단계적 이해. 서광사
  41. Jenkins, E.(1991). History of science education. In A. Lewy. (Ed.). The International Encyclopedia of Curriculum. London: Pergamon Oxford
  42. Jenkins, E.(2000). Constructivism in school science education: Powerful model or the most dangerous intellectual tendency?. Science & Education, 9(6), 599-610 https://doi.org/10.1023/A:1008778120803
  43. Kuhn, T. S.(1970). The structure of scientific revolutions. Chicago: Univ. of Chicago Press
  44. Matthews, M.(1994). Science teaching. NY: Routledge
  45. National Science Teachers Association.(1982). Science-technology -society: Science education for the 1980‘s. Washington: Author
  46. National Science Teachers Association.(1991). NSTA position statement on science/technology/society. Washington. DC: Author
  47. Piaget, J.(1973). To understand is to invent. NY: Grossman
  48. Reiner, M. & Eilam, B.(2001). Conceptual classroom environment-a system view of learning. International Journal & Science Education, 23(6), 551-568 https://doi.org/10.1080/095006901300172458
  49. Toffler, A. (1990). Power shift. NY: Bantam books
  50. Waldrop, W.(1992). Complexity. NY: Simon & Schuster
  51. Yager, R.(1992). The Constructivist learning model: NSTA report, 15-17
  52. Yager, R.(1996). 조희형 . 최경희 역(1997). STS 무엇인가. 사이언스북스: 서울
  53. Yager, R. & Weld. J.(1999). Scope. sequence, and coordination: The Iowa project, a national reform effort in the USA. International Journal & Science Education, 21(2), 169-194 https://doi.org/10.1080/095006999290778