참고문헌
- 노국향, 최승현, 신동희. 이소영(2000a). OECD의 학생 평가: 읽기 수학 과학 평가틀 및 예시 문항. 한국교육과정평가원 연구 자료 ORM 2000-3
- 노국향, 최승현, 신동희, 이소영(2000b). 2000년 OECD 학업 성취도 국제 비교 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 PRE 2000-8-1
- 권재술, 최병순, 권치순, 양일호, 이경호, 김지나(1999). 초, 중, 고 학생들의 과학 지식 성취 수준 추이 분석을 위한 종단적 연구. 한국과학교육학회지, 19(2), 185-193
- 박 정(2000). 다분 문항 반응 이론 모형. 교육과학사
- 성태제 (2000). 문항 반응 이론의 이해와 적용. 교육과학사
- 우종옥, 이항로, 민준규(1995). 계통도를 이용한 중, 고등 학생들의 지구와 달의 운동에 관한 개념 유형 연구. 한국과학교육학회지, 15(4), 379-393
- 우종옥, 김범기, 허영, 김찬종, 양일호, 최관순, 김태선(1999). 초, 중, 고 학생들의 과학 탐구 능력 추이 분석을 위한 종단적 연구. 한국과학교육학회지, 19(2), 173-184
- 이재천, 김범기(1996). 고등 학생들의 과학에 대한 정의적 인식과 과학 탐구 능력 및 과학 학습 성취도의 구조 분석. 한국과학교육학회지, 16(3)
- 이종성 역(1990). 문항 반응 이론과 응용. 서울: 태광문화사
- 제귀연, 안희수(1999). 온실 효과에 대한 학생들의 개념 분석, 한국과학교육학회지, 19(4), 585-594
- Beaton, A. E., Martin, M. O., Mullis, I.V.S., Gonzales, E. J., Smith, T. A., & Kelly, D. L.(1996). Science achievement in the middle school years: IEA's Third International Mathematics and Science Study. Center for the Study of Testing, Evaluation, and Educational Policy, Boston College
- Becker, J. R.(1989). Gender and science achievement: A reanalysis of studies from two meta-analysis. Journal of Research in Science Teaching, 26, 141-169 https://doi.org/10.1002/tea.3660260206
- Beller, M., & Gafni, N.(1996). The 1991 International Assessment of Educational Progress in mathematics and science: The gender differences perspective. Journal of Educational Psychology, 88, 365-377 https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.2.365
- Dimitrov, D. M.(1999). Gender differences in science achievement: Differential effect of ability, response format, and strands of learning outcomes. School Science and Mathematics, 99(8), 445-450 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1999.tb17507.x
- Halpern, D. F.(1997). Sex difference in intelligence. American Psychologist, 52(10), 1091-1102 https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.10.1091
- Hedges, L. V., & Nowell, A.(1995). Sex differences in mental test scores, variability, and numbers of high scoring individuals. Science, 269, 41-45 https://doi.org/10.1126/science.7604277
- Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzales, E. J., Gregory, K. D., Smith, T. A., Chrostowski, S. J., Garden, R. A., & O'Connor, K. M.(2000). TIMSS 1999: International Science Report. International Study Center Bosto College Lynch School of Education
- McArthur, J. M., & Wellner, K. L.(1996). Reexamining spatial ability within a Piagetian Framework. Journal of Research in Science Teaching, 33(10), 1065-1082 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199612)33:10<1065::AID-TEA2>3.0.CO;2-Q
- Meece, L. M., & Jones, M. G.(1996). Gender differences in motivation and strategy use in science: Are girls rote learners? Journal of Research in Science Teaching, 33(4), 393-406 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199604)33:4<393::AID-TEA3>3.0.CO;2-N
- Muraki, E.. & Bock, R. D.(1998). PARSCALE: IRT based test scoring and item analysis of graded open-ended exercises and performance tasks. Chicago, IL: Scientific Software
- Murphy, R. J. L.(1982). Sex differences in objective test performance. British Journal of Educational Psychology, 52, 213-219 https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1982.tb00828.x
- Preece, P. F. W., Skinner, N. C., & Riall, R. A. H.(1999). The gender gap and discriminating power in the National Curriculum Key Stage three science assessments in England and Wales. International Journal of Science Education, 21(9), 979-987 https://doi.org/10.1080/095006999290264
- Steinkamp, M. W., & Maehr, M. L.(1983). Affect, ability and science achievement: A quantitative synthesis of correlational research. Review of Educational Research, 53, 369-396 https://doi.org/10.3102/00346543053003369