참고문헌
- 강태정(2000). 물질의 상태와 상태변화에 대한 초등학생의 개념 조사. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
- 최행숙, 김은경. 백성혜. 이길재, 정완호(2001). 초등학생들의 열과 온도에 대한 대안개념 조사. 초등과학교육. 20(1), 123-138
- 김익진(1999). 초등학생의 열 개념의 유형과 온도 개념 형성의 관계. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위 논문
- 박홍순(1995). 국민학교 아동들의 증발 현상에 대한 이해도 조사. 상지대 교육대학원 석사학위 논문
- 신인철(1992). 증발과 응결에 대한 국민학생들의 개념 조사, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
- 신은수, 안경숙, 유은영, 김은정(1994). 생활과 환경 중심의 유아 과학 교육. 서울: 양서원
- 양영민(1992). 증발과 응결에 대한 국민학교 학생들의 개념조사. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
- 유혜령(1998). 교재.교구 경험의 의미에 관하 현상학적 이해. 한국유아교육학회 1998 년도 연차 학술 대회 : 유아교육에서의 질적 연구, 113-135
- 이경우, 조부경, 김정준(1999). 구성주의 이론에 기초한 유아과학교육. 서울: 양서원
- 이원영, 김덕건(1995). 활동 중심의 유아 과학 교육. 서울: 양서원
- 이윤정(1994), 국민학교 4, 5학년 학생들의 증발과 응결에 대한 선개념 유형과 경험 활동 학습을 통한 개념 변화 연구
- 이정화(1994), 국민학교 저학년 학생의 증발과 응결에 대한 선개념 조사 및 수업을 통한 개념 변화. 이회여자대학교 교육대학원 석사학위 논문
- 조부경, 이경우, 장혜순, 김정준(1995). 문학적 접근에 기초한 유아과학교육, 서울: 교육부
- 최정열(2000). 물질의 변화에 대한 과학 활동에서 나타난 유아의 과학적 사고과정 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
- Andrew. M, M.(1991), Elementary children's concepts of the water cycle. Doctoral dissertation, Oklahoma State University
- Ausubel, D. P, (1968), Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston
- Bar, V., & Galili, I.(1994). Stage of children's views about evaporation. International Journal of Science Education, 16(2), 157-174 https://doi.org/10.1080/0950069940160205
- Beveridge, M.(1985), The development of young children's understanding of the process of evaporation. British Journal of Educational Psychology. 55(1), 84-90 https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1985.tb02611.x
- Devries. R.(1986), Children's conception of shadow phenomena, genetic, social and general monographs, 112(4). 김정준 역(1990). 그림자 개념발달. 한국 어린이 육영회
- Driver, R. & Easley, J. (1983). Pupils and paradigms: A review of the literature related to concept development in adolescent science students. Studies in Science Education, 5, 61-64
- Inbody, D.(1963), Children's understanding of natural phenomena. Science Education, 47(3), 270-281
- Johnson, P. M.(1998a). Children's understanding of changes of state involving the gas state, Part 1: Boiling water and the particle theory. International Journal of Science Education, 20(5), 567-583 https://doi.org/10.1080/0950069980200505
- Johnson, P. M.(1998b). Children's understanding of changes of state involving the gas state, Part 2: Evaporation and condensation below boiling point. International Journal of Science Education, 20(6), 695-709 https://doi.org/10.1080/0950069980200607
- Kelly, G. J.(1997). Research traditions in comparative context: A philosophical challenge to radical constructivism. Science Education, 81, 355-375 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199705)81:3<355::AID-SCE6>3.0.CO;2-D
- Osborne, R. J. & Cosgrove, M. M.(1983). Children's conception of the change of State of Water. Journal of Research in Science Teaching, 20(9), 825-838 https://doi.org/10.1002/tea.3660200905
- Russell, T. & Watt, D.(1990). Primary SPACE project research report: Evaporation and condensa tion. Liverpool: Liverpool University
- Stavy, R.(1998). Children's conception of gas. International Journal of Science Education, 10(5), 553-560 https://doi.org/10.1080/0950069880100508
- Taiwo, A. A., Motswiri, M. J.. & Masene, R. (1999). Perceptions of the water cycle among primary school children in Botswana. International Journal of Science Education, 21(4), 413-429 https://doi.org/10.1080/095006999290633
- Tytler, R.(2000). A comparison of year 1 and year 6 students' conception of evaportion and condensation: Dimension of conceptual progression. International Journal of Science Education, 22(5), 447-467 https://doi.org/10.1080/095006900289723
- Tytler, R. Peterson, S.(2000). Children's responses to a classroom sequence on evaporation Individual and social perspectives on learning. National Association for Research in Science Teaching, 3, 1-15