중학교 1학년 상위권 학생들의 적절한 탐구 문제에 대한 생각

High Rank 7th Graders' Ideas on the Appropriate Inquiry Problems

  • 발행 : 2002.06.30

초록

학생들은 어떠한 과학 탐구 문제를 적절한 것으로 생각하는지 조사하기 위하여, 서울 소재 중학교 1학년 중 과학 성적이 상위 1/3 안에 해당하는 105명을 연구 대상으로 선정하고, 이 학생들에게 자신들이 수행할 탐구 문제를 스스로 설정하게 한 다음, 이를 모두 수집하여 제시하고 각각의 문제에 대하여 적절한지 여부를 5단계 리커트 척도를 사용하여 평가하도록 하였다. 탐구 수행전 평가에서는 탐구 문제에 과학적 용어나 주제가 포함되는가, 쉽게 경험하기 어려운 내용이나 소재가 포함되는가, 원인과 결과의 인과적 관계를 질문하는가 등을 적절한 탐구 문제라고 하였다. 탐구 수행 후 탐구 문제가 변경된 학생들에게 그 이유를 조사한 결과 '실행 가능성'을 또 다른 준거로 생각함을 알 수 있었다.

To investigate the pupils' ideas about appropriate scientific inquiry problem, we have chosen the 105 boys and girls of 7th grade in a middle school in Seoul, Korea. Their marks in science are within the highest one-third of their classes. The pupils have made their own scientific inquiry questions, which is to be investigated by themselves in summer vacation. The 105 inquiry questions were gathered and evaluated by the pupils with 5-point Likert scale. From these, we have found that the questions inquiring novel phenomena, questioning causality, or containing scientific terms were evaluated as appropriate. Some questions were changed during performance. The pupils have changed their inquiry problems if they feel any difficulties in performing the inquiry.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(1997). 과학과 교육과정, 교육부
  2. 박승재(1997). 과학 학습에 대한 혁신적 개념, International Conference on Science Education-moving toward worldwide science education standards. KEDI. pp.127
  3. 박승재(1998). 한국 역사 속 과학 탐방 보고서, 사단법인 한국 과학교육 단체 총 연합회
  4. 우종욱, 김범기, 한안진, 허명(1998). 국가 수준의 과학 탐구 증력 평가 체제 개발. 한국과학교육학회지. 18(4), 617-626
  5. DeBoer, G. E.(1991). A History of Ideas in Science Education: Implication for Practice, New York: Teachers College Press
  6. Hackling, M. W. & Fairbrother, R. W.(1996). Helping students to do open investigation in science. Australian Science Teachers Journal, 42(4), 26-33
  7. Fordham, A.(1980). Student intrinsic motivation, science teaching practices and student learning, Research in Science Education. 2, 245-252
  8. Hodson, D.(1993). Re-thinking old ways: towards a more critical approach to practical work in school science, Studies in Science Education, 22, 85-142 https://doi.org/10.1080/03057269308560022
  9. Ritchie. S. M. & Rigano, D. L.(1996). Laboratory apprenticeship through a student research project. Journal of Research in Science Teaching, 33(7), 799-815 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199609)33:7<799::AID-TEA6>3.0.CO;2-I
  10. Roychoudhury, A. & Roth, W. -M.(1996). Interaction in an open -inquiry physics laboratory. International Journal of Science Education. 18(4), 423-445 https://doi.org/10.1080/0950069960180403
  11. Schwab, J. J.(1962). The teaching of science as inquiry. In J. J. Schwab and R. F. Brandwein(eds.) The teaching of science, Cambridge M. A.: Harvard University Press