The Effects of 'MEETING WITH SCIENTISTS' Program on the Fifth Graders' Physical Images of Scientists

'과학자와의 만남' 프로그램 적용이 초등학생의 과학자에 대한 신체적 이미지에 미치는 효과

  • Published : 2002.09.30

Abstract

This study investigated the effects of the 'Meeting With Scientists' program on children's stereotypical images of scientist. To do those, 36 children of a fifth grade class participated in the program for one month. The program consisted of two main activities:(l) participating in scientists' lectures and exchanging e-mail with them; and (2) visiting web sites about scientist and science, and exchanging e-mail with scientists at the sites. The results of the study can be summarized as follows: First, after participating in the program, children showed the significant decrease of several stereotypical items, such as facial growth of hair(bald hair beard), symbols of research, and age of the scientist. Second, the most popular source of the images was the visual media at the pretest but the source was changed to the visiting and participating scientist's lecture, and internet at the posttest. The latter items appeared a significant difference between the pretest and the posttest, The results indicate that the program is effective to decrease of children's stereotypical physical image of scientist.

이 연구의 목적은 초등학교 5학년 어린이들을 대상으로 '과학자와의 만남'이라는 프로그램의 효과, 즉 과학자의 강연에 참가하기, 웹을 통해 일선 과학자 및 이들이 하는 일 조사하기 및 과학자들과 e-mail 주고받기 등이 활동이 학생들의 과학자에 대한 정형화된 신체적 이미지의 변화에 효과가 있는지를 조사하는 것이었다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 과학자와의 만남 프로그램 투입 후 전체 평균값에서 사전 사후검사간 유의미한 차이는 나타나지 않았으나 많은 정형성의 항목에서 감소를 보였다. 특히 대머리 수염, 연구의 상징 및 과학자의 나이 항목에서는 사전 사후 검사간에 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 학생들이 가지는 과학자에 대한 이미지에 영향을 주는 일반적인 요인들로 사전 검사에서는 영상매체(TV 영화)>인쇄매체(과학잡지 신문 만화)>학교교육(선생님 교과서 등)>학교 밖 교육(견학 및 강연 인터넷 등) 등의 순서였으나 프로그램 투입 후 학교 밖 교육>영상매체>인쇄매체>학교교육 등의 순서를 보였다. 특히 '견학 강연'과 '인터넷' 항목은 서전 사후 검사간에 유의미한 차이를 보였다. 이와 같은 결과로 보아 과학자들의 강연에 참가하기 및 인터넷을 이용한 과학자와 과학자의 하는 일 조사하기 등의 활동으로 이루어진 과학자와의 만남 프로그램은 과학자에 대한 정형화된 이미지의 변화에 효과가 있었으며 이에 대한 좀 더 체계적인 프로그램의 개발이 요구된다.

Keywords

References

  1. 노태희, 최용남(1996). 성역할의 관점에서 조사한 과학자와 자신에 대한 이미지의 격차 및 과학 관련 태도와의 관계성 조사. 한국과학교육학회지, 16(3), 268-294
  2. 송진웅(1993). 교사의 과학자에 대한 이미지와 존경하는 과학자. 한국과학교육학회지, 13(1), 48-55
  3. 송진웅, 박승재, 장경애(1992). 초중고 남녀 학생의 과학수업과 과학자에 대한 태도. 한국과학교육학회지, 12(3), 109-118
  4. 황덕근(1994). 국민학생들의 과학과 과학자에 대한 인식 조사. 한국교원대학교 석사학위논문
  5. Barman, C. R.(1999). Completing the Study: High School Students' Views of Scientists and Science. Science and Children, 36(7), 16-21
  6. Barman, C. R.(1996). How do students really view science and scientists?. Science and Children, 34(1), 30-33
  7. Barman, C. R., Ostlund K. L., & Gatto, C. C.(1997). Fifth grade students: perceptions about scientists and how they study and use science. AETS Conference Papers and Summaries of Presentations, Session 901-11, 688-699
  8. Bodzin, A., & Gehringer, M.(2001). Breaking science stereotypes. Science and Children, 38(4), 36-41
  9. Chambers, D. W.(1983). Stereotyped images of the scientist: the draw-a- scientist-test. Science Education, 67, 255-265 https://doi.org/10.1002/sce.3730670213
  10. Finson, K. D., Beaver, J. B., & Cramond, B. L.(1995). Development and field test of a checklist for the draw-a-scientist test. School Science and Mathematics, 95(4), 195-205 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1995.tb15762.x
  11. Flick, L.(1990). Scientist in residence program improving children's image of science and scientist. School Science and Mathematics, 90(3), 204-214 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb15536.x
  12. McDuffie, T. E. (2001). Scientists-Geeks & Nerds?: Dispelling teachers' stereotypes of scientists. Science and Children, 38(8), 16-19
  13. Moseley, C., & Norris, D.(1999). Preservice teachers' views of scientists Science and Children, 37(1), 50-53
  14. Newton, L. D., & Newton, D. P.(1998). Primary children's conceptions of science and the scientist: is the impact of a National Curriculum breaking down the stereotype?. International Journal of Science Education, 20, 1137-1149 https://doi.org/10.1080/0950069980200909
  15. Newton. L. D., & Newton. D. P.(1992). Young children's perception of science and the scientist. International Journal of Science Education, 14, 331-343 https://doi.org/10.1080/0950069920140309
  16. Schibeci, R. A.(1986). Images of Science and Scientists and Science Education. Science Education, 70(2). 139-149 https://doi.org/10.1002/sce.3730700208
  17. She, H. C.(1998). Gender and grade level differences in Taiwan students' stereotypes of science and scientists. Research in Science and Technological Education, 16(2), 125 https://doi.org/10.1080/0263514980160203
  18. Song, J. W. & Kim, K. S.(1999). How Korean students see scientists: the images of the scientist. International Journal of Science Education, 21(9), 957-977 https://doi.org/10.1080/095006999290255
  19. Talsma, V. L.(1997). Scientist as 'Self' and 'Other': Changing images of scientists in a middle-school project-based science classroom. Paper presented the Annual meeting for the National Association for Researchers in Science Teaching Oakbrook, IL-March