초록
본 연구에서는 우리나라 중학교 학생들의 상관논리 형성정도와 그 유형을 알아보고, 상관논리 활동을 통하여 학생들의 상관논리에 어떤 변화가 있는가를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 중학교 2학년 학생 111명을 실험집단으로, 55명을 통제집단으로 선정하였다. 사전 검사에서는 두 집단 모두 상관논리의 형성률이 낮았으며, 집단간 차이는 없었다. 사후 검사에서는 실험집단의 상관논리 형성률이 유의미하게 증가하였으며, 통제집단의 경우는 사전 검사와 차이가 없는 것으로 나타나 상관논리 활동이 상관논리 형성에 도움이 되는 것을 알 수 있었다. 그러나 사후 검사에서도 실험집단의 정답률이 객관식 문항에서는 27%, 서술형 문항에서는 6% 정도로 나타나 상관논리가 완전히 형성된 학생들의 비율은 상당히 낮은 것으로 나타났다.
The main purpose of this study is to investigate whether the correlational reasoning activities could improve middle school students' correlational reasoning abilities. The subjects were 8th grade students, and the correlational reasoning activities of the CASE(cognitive acceleration through science education) program was intervened to the experimental group(n=111) during science class while usual science instruction was given to the control group(n=55). The correlational reasoning test was administered before and after the intervention. The pre-test results showed that most of subjects performed poorly in correlation problems and no significant differences were found between the two groups. In the post-test, the experimental group showed enhanced performance while the control group did not. Therefore it can be concluded that CASE program activities help the students to improve correlational reasoning ability. However, the proportions of students gave correct response were not so high: 27% for the multiple-choice item and about 6% for the essay-type items.