Changes of Correlational Reasoning Patterns of Middle School Students Through the Correlational Reasoning Activities

상관논리 활동을 통한 중학생들의 상관논리 유형 변화

  • Published : 2002.12.30

Abstract

The main purpose of this study is to investigate whether the correlational reasoning activities could improve middle school students' correlational reasoning abilities. The subjects were 8th grade students, and the correlational reasoning activities of the CASE(cognitive acceleration through science education) program was intervened to the experimental group(n=111) during science class while usual science instruction was given to the control group(n=55). The correlational reasoning test was administered before and after the intervention. The pre-test results showed that most of subjects performed poorly in correlation problems and no significant differences were found between the two groups. In the post-test, the experimental group showed enhanced performance while the control group did not. Therefore it can be concluded that CASE program activities help the students to improve correlational reasoning ability. However, the proportions of students gave correct response were not so high: 27% for the multiple-choice item and about 6% for the essay-type items.

본 연구에서는 우리나라 중학교 학생들의 상관논리 형성정도와 그 유형을 알아보고, 상관논리 활동을 통하여 학생들의 상관논리에 어떤 변화가 있는가를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 중학교 2학년 학생 111명을 실험집단으로, 55명을 통제집단으로 선정하였다. 사전 검사에서는 두 집단 모두 상관논리의 형성률이 낮았으며, 집단간 차이는 없었다. 사후 검사에서는 실험집단의 상관논리 형성률이 유의미하게 증가하였으며, 통제집단의 경우는 사전 검사와 차이가 없는 것으로 나타나 상관논리 활동이 상관논리 형성에 도움이 되는 것을 알 수 있었다. 그러나 사후 검사에서도 실험집단의 정답률이 객관식 문항에서는 27%, 서술형 문항에서는 6% 정도로 나타나 상관논리가 완전히 형성된 학생들의 비율은 상당히 낮은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강순희, 노정원, 박종윤(1998). 과학교육 연구에 사용된 GALT 완본과 축소본에 대한 조사 연구. 한국과학교육학회지, 18(3), 399-413
  2. 강순희, 박종윤, 우애자, 허은규(1996). 중학교 화학개념이 요구하는 과학적 사고력 수준과 학생들의 인지수준을 고려한 교수방안에 관한 연구(제1보). 화학교육, 23(4). 267-278
  3. 강순희, 박종윤, 정지영(1999). 학습자의 인지수준과 학습내용의 인지요구도를 고려한 중등화학 학습 전략 개발에 대한 연구. 대한화학회지, 43(5), 578-588
  4. 우수명(2001). 마우스로 잡는 SPSS 10.0 for windows. 인간과 복지: 서울
  5. 임청환, 정진우(1991). 고교생의 논리적 사고력과 과학탐구기능 사이의 상관관계에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 11(2), 23-30
  6. 조희형, 최경희(2001). 과학교육총론. 교육과학사: 서울, 88-90
  7. 최병순(1987). 학생들의 인지수준과 구체적 및 형식적 과학내용과의 관계 연구. 화학교육, 14(1), 30-42
  8. Adey, P., & Shayer, M.(1994). Really raising standards: Cognitive intervention and academic achievement. Routledge: London
  9. Adey, P., Shayer, M., & Yates, C.(1995). Thinking science: The curriculum materials of the cognitive acceleration through science education(CASE) Project. 2nd Ed. Thomas Nelson and Sons: London
  10. Adi, H., Karplus, R., Lawson, A. E., & Pulos, S.(1978). Intellectual development beyond elementary school VI : Correlational reasoning. School Science and Mathematics, 78(8), 675-683 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1978.tb18270.x
  11. Inhelder, B. & Piaget, J.(1958). The growth of logical thinking from childhood to adolescence. Routledge & Kegan Paul Ltd: London
  12. Karplus, R., Adi, H., & Lawson, A. E.(1980). Intellectual development beyond elementary school VIII: Proportional, probabilistic and correlational reasoning. School Science and Mathematics, 80(8). 673-683 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1980.tb09964.x
  13. McKenzie, D, L. & Padilla, M. J.(1981). Patterns of reasoning: Correlational thinking. Paper presented at the 54th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Ellenville, NY.
  14. Roadrangka, V., Yeany, R. H., & Padilla, M. J.(1983). The construction and validation of group assessment of logical thinking(GALT). Paper presented at the 56th annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Dallas, TX.
  15. Ross, J. A. & Cousins, B.(1993). Patterns of student growth in reasoning about correlational problems. Journal of Educational Psychology, 85, 49-65 https://doi.org/10.1037/0022-0663.85.1.49
  16. Vass, E., Schiller, D., & Nappi, A. J.(2000). The effects of instructional intervention on improving proportional, Probabilistic, and correlational reasoning skills among undergraduate education majors. Journal of Research in Science Teaching. 37(9), 981-995 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200011)37:9<981::AID-TEA7>3.0.CO;2-1