A Study on the Diffusion Factor of e-finance

e-Finance의 확산요인에 관한 연구

  • 김민호 (전북대학교 상과대학 무역학과) ;
  • 송채헌 (전북대학교 상과대학 무역학과) ;
  • 송선옥 (혜전대학 전자상거래과) ;
  • 차순권 (전북대학교 상과대학 무역학과)
  • Published : 2002.12.30

Abstract

Nowaday, the advanced technology in information and communication has been leading the dramatic change of transaction paradigm expansion from physical basis to electronic one. As we know, financial services support most of financial exchange between two business parties. So the expansion of electronic transaction paradigm affects to every financial institutions which provide financial services. Thus, financial institutions have accepted e-Finance systems and providing internet financial services to live in the competition. The purpose of this study is to contribute the qualitative enhancement of its customer service, rapid diffusion and accurate strategy establishment for e-Finance industry in the user side. Through the literature review and factor and reliability analysis, this study selects six diffusion factors such as efficiency of perceived e-Finance, reliability and safety of e-Finance in perceived e-Finance itself's characteristic; confidence, technical factors and the customer service quality of e-Finance system in perception on e-Finance System; inclination to innovation in the personal characteristic. According to result of hypothesis verification by using logistics regression analysis, technical factors and the customer service quality of e-Finance system in perception on e-Finance System and inclination to innovation in the personal characteristic gave statistically positive effect to the diffusion decision at the significant level 0.05 and 0.01. However efficiency of perceived e-Finance, reliability and safety of e-Finance in perceived e-Finance itself's characteristic didn't affect to diffusion decision and confidence of e-Finance system in perception on e-Finance System didn't have any statistical significancy. This study can be used as a basic material for the forward empirical study of diffusion factors in the user side and be able to apply to company and government policy making or embodiment, determination for customer service quality degree of financial institutions. But this study has some limitations like didn't touch satisfaction factors and its effect, only deal domestic customers and didn't use multi-regression analysis.

현재 정보통신기술의 비약적인 발전은 물리적인 거래 패러다임을 전자방식으로 확대시키는 극적인 변화를 주도하고 있다. 주지하는 바와 같이, 금융서비스는 거래당사자간 대부분의 금융거래를 지원하고 있다. 그러므로 전자거래의 확대는 금융서비스를 제공하는 모든 금융기관들에도 영향을 미치고 있다. 이에 따라 모든 금융기관들은 정쟁에서 살아남기 위해 e-Finance 시스템을 도입하여 인터넷금융 서비스를 제공하고 있다. 본 연구의 목적은 이용자측면에서 인터넷을 이용한 e-Finance의 이용 실태와 확산요인을 분석함으로써 e-Finance 고객서비스의 질적인 향상과 신속한 확산 그리고 올바른 전략 수립에 기여하는 것이다. 본 연구는 기존문헌 검토와 요인 및 신뢰도 분석을 통해 e-Finance 자체에 대한 지각된 효율성과 지각된 신뢰 및 안전성, e-Finance 시스템에 대한 신뢰도, 기술적 요소, 고객서비스 품질 그리고 개인특성에 있어 혁신성향 등 6가지를 확산요인으로 채택한다. 로지스틱 회귀분석을 이용한 가설 검증 결과에 따르면, e-Finance시스템에 있어서 기술적 요소와 고객서비스 품질 그리고 개인 특성에 있어 혁신성향은 e-Finance의 확산여부에 각각 유의수준 0.05와 0.01%에서 통계적으로 정의 영향을 갖는 것으로 나타났다. 그렇지만 e-Finance 자체에 대한 지각된 효율성과 지각된 신뢰 및 안전성은 이의 확산여부에 별다른 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 e-Finance 시스템과 관련하여 시스템의 신뢰도는 통계적으로 이의 확산에 유의적이지 못하였다. 본 연구는 추후 이용자 측면에서 e-Finance 확산요인에 관해 실증적 연구를 하는데 기본적인 자료로서 이용될 수 있고, 이에 대한 기업이나 정부의 정책 수립 또는 구현과 금융기관의 고객서비스 품질정도 결정에 이용될 수 있다. 그러나 본 연구는 만족요인과 이의 e-Finance에 대한 영향을 다루지 못했다는 점과 국내 이용자만을 대상으로 했다는 점 그리고 다중희귀분석을 실시하지 못했다는 점 등 몇 가지 한계를 갖는다.

Keywords