DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effects of Organizational Culture on Sharing Knowledge

조직문화가 지식공유에 미치는 영향에 관한 연구

  • Lee, Too-Young (Library and Information Science Dept., Chung-Ang University) ;
  • NamGoong, Min (Graduate School of Library & Information Science, Chung-Ang University)
  • 이두영 (중앙대학교 문헌정보학과) ;
  • 남궁민 (중앙대학교 문헌정보학과 대학원)
  • Published : 2002.12.31

Abstract

In knowledge-based society, it is understood that the knowledge is an essential resources for effective management of the organization. Lately, knowledge management has been accepted by many organization as a new theory of management. But the problem is that people, a component of the organization tend not to open their own knowledge to others, but to keep seeking knowledge of others. It can be found in many research papers that there have been very little efforts for sharing knowledge among members of organization. The purpose of the study is to investigate the reasons for not sharing knowledge or ideas with others, to identify some cultural factors effecting their closed-minded attitude towards the sharing knowledge, and to find the solutions from the organizational culture.

지식기반 사회에서 지식이 조직의 자산으로 인식되면서 지식의 효율적 관리 및 활용 필요성과 함께 지식경영이 주목을 끌게 되었다. 지식경영을 위해서는 조직구성원들이 업무를 수행하면서 얻은 노하우나 경험과 같은 지식을 조직 차원에서 공유하는 것이 중요하다. 그러나 자신의 지식은 자신만이 가지고 있기를 원하고, 다른 사람의 지식은 알아내서 갖고 싶어하는 것이 일반적인 사람의 성향이다. 그래서 조직 안에서 조직 구성원들 각자의 지식을 서로 공개하고 공유하려는 노력은 극히 부진한 것으로 나타났다. 본 연구는 조직 내에서 지식공유의 필요성에 대한 인식의 결여와 이를 위한 프로그램이나 공동의 노력이 극히 부진한 원인과 지식공유가 성공적으로 이루어질 수 있는 방안을 조직문화의 변화로부터 찾고자 하였다.

Keywords

References

  1. 김성희, 변자영. 2001. 지식공유 이용 행태에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 35(2) : 227-247
  2. 김효근, 김혜영. 1998. 한국기업의 지식경영 핵심 성공요인에 관한 탐색적 연구-S제조기업의 사례를 중심으로. 제1회 지식경영 학술심포지엄
  3. 김휘출. 1999. 지식경영을 위한 도서관의 역할. 한국도서관 정보학회지, 30(3) : 199-231
  4. 박병호. 2000. 지식공유 영향 요인에 관한 연구. 한국과학기술원 석사학위논문.
  5. 윤혜영. 2000. 대학도서관 조직문화에 관한 연구. 한국문헌정보학회 학술발표 논집, 10 : 104-118
  6. 이장환, 김영걸. 1999. 조직의 지식경영 관리체계 및 단계 모델에 대한 탐색적 연구. 제2회 지식경영 학술심포지엄
  7. 장우권. 2001. 대학도서관에 있어서 지식관리시스템 도입에 관한 이론적 연구. 박사학위논문, 중앙대학교 대학원
  8. Coleman. D. 1997. "Collaboration and Knowledge Sharing." Collaboration Strategies November.
  9. Davenport, T. H., De Long, David W. and Beers, M. C. 1998. "Successful knowledge Management project." Sloan Management Review, Winter: 43-57
  10. Davenport, T. H. & Prusak, L. 1998. Knowledge Transfer, Working Knowledge Harvard Business School Press.
  11. Beckman. 2001. 재인용 : 매일경제신문. 2001년 10월 17일자. 지식공유 어떻게 이룰까. [cited 2002. 4. 5]
  12. Delong. W. H. 1997. How Culture Drive Knowledge Managerment. Ernst & Young Working paper.
  13. Demarest. M. 1997. "Understanding Knowledge Management." Long Range Planning, 30(3) : 374-384 https://doi.org/10.1016/S0024-6301(97)90250-8
  14. Gruber, Hans-Georg. 2000. "Does organizational culture affect the sharing of knowledge? The case of a department on a high-technology company." Carleton University MMS. [cited 2002. 5. 8]
  15. Hargadon, A. 1998. "Firms as Knowledge Brokers: Lessons in Pursulng Continuous Innovation." California Management Review, 40(3) : 209-227 https://doi.org/10.2307/41165951
  16. Hurley, R. & Hult, T. 1998. "Innovation Market Orientation and Organizational Learning: An Integration and Empirical Examination". Journal of Marketing, 62 : 42-54 https://doi.org/10.2307/1251742
  17. Kennedy, Mary Lee. 1997. "Building Blocks for KM at Digital Equipment Corporation". Journal of Librarianship and Information Science, 1(6) : 39-42
  18. Krogh, G. 1998. "Care in Knowledge Creation." California Management Review 40(3) : 133-153
  19. Nonaka, I. 1994. "A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation." Organization Science, 5(1) : 14-37 https://doi.org/10.1287/orsc.5.1.14
  20. Nonaka, I. & Konno, N. 1998. "The Concept of 'Ba' : Building a Foundation for Knowledge Creation." California Management Review, 40(3) : 40-54 https://doi.org/10.2307/41165942
  21. Nonaka, I & Takeutchi, H. 1995. The Knowledge Creating Company. New York: Oxford University Press.
  22. O'Dell, C. and Grayson, C. Jackson. 1998. "If Only We Knew What We Know: Identification and Transfer of Internet Best Practices." California Management Review, 40(3) : 154-174 https://doi.org/10.2307/41165948
  23. O'Reilly, C. A. & Roberts, K. H. 1997. "Task Group Stucture, Communication, and Effectiveness in Three Organizations." Journal of Applied Psychology 62(6) : 674-681 https://doi.org/10.1037/0021-9010.62.6.674
  24. Prusak, L. 1997. Knowledge in Organization Butterworth, Heinemann
  25. Ruggles, R. 1998. "The State of the Notion: Knowledge Management in Practice." California Management Review, 30(3) : 80-89
  26. Sviokla, J. J. 1996. "Knowledge Workers and Radically New Technology." Sloan Management Review, Summer: 25-40
  27. Ulrich, D. 1998. "Intellectual Dapital = Competence x Commitment." Sloan Management Review, 39 : 15-26