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조직문화가 지식공유에 미치는 영향에 관한 연구

A Study on the Effects of Organizational Culture on Sharing Knowledge

  • 이두영 (중앙대학교 문헌정보학과) ;
  • 남궁민 (중앙대학교 문헌정보학과 대학원)
  • Lee, Too-Young (Library and Information Science Dept., Chung-Ang University) ;
  • NamGoong, Min (Graduate School of Library & Information Science, Chung-Ang University)
  • 발행 : 2002.12.31

초록

지식기반 사회에서 지식이 조직의 자산으로 인식되면서 지식의 효율적 관리 및 활용 필요성과 함께 지식경영이 주목을 끌게 되었다. 지식경영을 위해서는 조직구성원들이 업무를 수행하면서 얻은 노하우나 경험과 같은 지식을 조직 차원에서 공유하는 것이 중요하다. 그러나 자신의 지식은 자신만이 가지고 있기를 원하고, 다른 사람의 지식은 알아내서 갖고 싶어하는 것이 일반적인 사람의 성향이다. 그래서 조직 안에서 조직 구성원들 각자의 지식을 서로 공개하고 공유하려는 노력은 극히 부진한 것으로 나타났다. 본 연구는 조직 내에서 지식공유의 필요성에 대한 인식의 결여와 이를 위한 프로그램이나 공동의 노력이 극히 부진한 원인과 지식공유가 성공적으로 이루어질 수 있는 방안을 조직문화의 변화로부터 찾고자 하였다.

In knowledge-based society, it is understood that the knowledge is an essential resources for effective management of the organization. Lately, knowledge management has been accepted by many organization as a new theory of management. But the problem is that people, a component of the organization tend not to open their own knowledge to others, but to keep seeking knowledge of others. It can be found in many research papers that there have been very little efforts for sharing knowledge among members of organization. The purpose of the study is to investigate the reasons for not sharing knowledge or ideas with others, to identify some cultural factors effecting their closed-minded attitude towards the sharing knowledge, and to find the solutions from the organizational culture.

키워드

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