A Study on The Change In Company Revenue Structure And The Networking Between Corporate Structures

기업의 수익 구조 변화와 기업 형태의 네트워크화에 관한 연구

  • Published : 2002.12.31

Abstract

In this paper, we study changes in company revenue structure. For this, we introduce a new concept for an expanded e-business community - Supra Hub. Based on this concept, we analyze current problems with regard to revenue structure in industry-specific cases and propose advisable alternatives. These alternatives are derived from Burts research on Network and Organization. We conclude that new community is coming connecting industry-specific networks.

본 연구는 증권사와 중대형 병원, 그리고 제조 및 유통 기업의 기능상의 해체와 재결합 과정을 통하여 수익 구조가 변화하고 있음을 살펴 본다. 그리고 이러한 것들이 통합되어 하나의 가상사회, 정보중개업자로 거듭나는과정을 제시한다 - 본 연구에서는 이를 슈프라 헙(Supra Hub) 이라고 부른다. 그리고 이러한 세가지 기업군(금응, 의료, 제조 및 유통)에 대하여 현재의 수익 구조가 갖고 있는 문제점에 대해 언급하고 바람직한 수익 구조를 제시한다. 또한 버트(1992)의 네트워크 조직 이론을 원용하여 미래의 기업 형태인 슈프라 헙(Supra Hub)을 위한 전략을 제시한다. 미래의 기업 네트워크는 중첩되지 않는 커뮤니티와의 접촉 기회를 최대화시키는 방향으로 발전할 것이다. 따라서 각 업종을 대상으로 하는 네트워크들을 다시 연결하는, 즉 업종별 헙(hub) 형태의 네트워크를 다시 연결하는 헙(hub)의 헙(hub) 형태의 커뮤니티의 태동이 필수적이라고 생각된다.

Keywords

References

  1. 보스톤 컨설팅 그룹(역), 기업 해체와 인터넷 혁명, 세종서적, 2000
  2. 유용주, '국내 전자 금융의 현황과 금융업 변화 전망,' 삼성경제연구소, 1999
  3. 이경전(역), 정보 중개와 전자 상거래, 세종서적, 2000
  4. 임세윤(역), 정보 법칙을 알면 .COM이 보인다, 미디어퓨전, 2000
  5. 임채성(역), 왜 복잡계 경제학인가, 푸른길, 1999
  6. 애니 김, '닷컴 기업의 미래는,' 한국일보, 2000. 6. 9
  7. 한영주(역), 가상 사화와 전자 상거래, 세종서적, 1999
  8. Berryman K., Harrington L., Rodin D. L., Rerolle V., 'Electronic Commerce: Three Emerging Strategies,' The Mckinsey Quarterly, No. 1, 1998
  9. Burt Ronald S., 'Network and Organization,' Harvard Business School Press, 1992
  10. Evans P., Wurster T. S., 'Strategy and the New Economics of Information,' Harvard Business Review, Sep-Oct 1997, pp. 71-82
  11. Evans P., Wurster T. S., 'Getting real about virtual commerce,' Harvard Business Review, Nov-Dec 1999
  12. Evans P., Wurster T. S., Blown to Bits, Harvard Business School Press, 2000
  13. Hagel J., Singer M., 'Unbundling the Corporation,' Harvard Business Review, March-April 1999
  14. Jutra D. N., Bodorik P., Hajnal C., Davis D., 'Making Business Sense of Electronic Commerce,' IEEE Computer, Vol. 32, No. 3, March 1999, pp. 67-75 https://doi.org/10.1109/2.751331
  15. Mintzberg H., Heyden L. V. D., 'Organigraphs: Drawing How Companies Really Work,' Harvard Business Review, September-October 1999
  16. Porter M. E., 'What is strategy?,' Harvard Business Review, Nov-Dec 1996
  17. Rappa M., 'Business Models on the Web,' 2003 updat, www.ecommerce.ncsu.edu
  18. Sahlman W. A., 'The new economy is stronger than You think,' Harvard Business Review, Nov-Dec, 1999
  19. Shapiro C., Varian H. R., Information Rules, Harvard Business School Press, 1999
  20. Timmers P., 'Business Models for Electronic Markets,' Directorate-General, 1998