지역과 사회 탐구 학습을 위한 웹 기반 코스웨어 구현

Design and Implementation of a Web-based Courseware for Learning Local Community through the Internet

  • 송수연 (세명대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 이기준 (세명대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 인치호 (세명대학교 컴퓨터과학과)
  • Song, Su-Yeon (Dept. of Computer Science, Semyung University) ;
  • Lee, Ki-Jun (Dept. of Computer Science, Semyung University) ;
  • Lin, Chi-Ho (Dept. of Computer Science, Semyung University)
  • 발행 : 2002.06.01

초록

본 논문은 지역과 사회 탐구 단원을 학생들이 살고 있는 지역 사회인 영월군으로 재구성하고, 이를 웹 기반으로 하는 코스웨어로 구현하여 영월 지역 사회를 조사하고 평가하는 내용을 제시한다. 본 논문에서는 학교 인터넷을 통하여 개별적으로 자기 주도적으로 학습을 하게 하고, 또 전자 메일을 통하여 보고서나 평가 답안을 교사에게 전송하게 하는 상호 작용적인 학습 활동과 피드백을 할 수 있도록 한다. 따라서 학생들이 자신이 살고 있는 영월 지역사회를 이해하는데 큰 효과를 가져왔으며, 나아가 학생들이 지역사회의 발전과 보존을 위해 노력하는 자세를 갖도록 하였다. 이러한 웹 기반 코스웨어 방법이 모든 학교에서 이루어진다면 중학교 학생들에게 자기가 살고 있는 지역 사회와 문화 학습과 인터넷을 이용한 자기 주도적 학습과 정보통신기술 활용 능력 향상에 큰 도움이 될 것이다.

This papers is a study on design and implementation of a web-based courseware for learning Yungwol local community through the internet which is one of the self leading learning methods. Learners can learn Yungwol local community by using the web-based courseware and on the basis of this learning methods, learners can use them according to their wish at anytime and anyplace. The learner-centered teaching model can be offered by sharing, exchanging, and interacting the information each other. To achieve such purpose, two learning grounds are applied. One is the research learning ground which students can study for themselves in the course of searching for the changing cause which can affect to local community and culture. And the other is the experimental ground where is the changing cause searched from research learning ground. Social and physical environment of the lot of community can realized by surfing the network and e-mails producing web-based file through internet. If these web-based research community is more developed and used under the local area network school, self-leading research learning methods will be done regardless of the place and the time.

키워드