Journal of the Korean Geosynthetics Society (한국지반신소재학회논문집)
- Volume 1 Issue 1
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- Pages.23-29
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- 2002
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- 2508-2876(pISSN)
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- 2287-9528(eISSN)
Development on Design Method for Railway Roadbed by Geocell System
지오셀을 이용한 철도노반의 설계기법 개발
- Shim, Jae-Bum (Dept.of Civil Engrg., KNRC) ;
- Shin, Min-Ho (Track & Civil Engrg. Div.) ;
- Cho, Sam-Deok (Civil Engrg, Div., KJCT) ;
- Chae, Young-Su (Dept.of Civil Engrg., Suwon Univ.)
- Published : 2002.12.31
Abstract
Since 1980's in U.S.A and Japan, the studies on increasing the bearing capacity of railway roadbed using geocell system have been conducted for repair and reinforcement of railways constructed on soft soils. In this study, the railway roadbed reinforced with geocell system, used for repair and reinforcement of existing railways in Korea, has been analyzed and investigated the results of the previous studies conducted in Korea and other nations. And the method for estimating the railway roadbed thickness was developed based on the equivalent method using the multi-layer theory and the deformation modulus Ev.
1980년대 이래 일본 및 미국등에서 연약지반상에 구축된 기존철도의 보수 및 보강시 지오셀 시스템을 이용하여 철도노반의 지지력을 높이는 보강기법들에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구에서는 기존 철도의 보수 및 보강을 위해 지오셀 시스템으로 보강된 철도노반에 대해 국내외에서 이미 수행된 연구결과들을 분석하고 평가 하였다. 그리고 이들 결과를 토대로 지반의 변형계수 Ev를 시용하여 철도노반의 두께를 산정하는 다층이론에 근거를 둔 등가방법에 의한 설계방법을 개발하였다.