A Study on the Resistance of Freezing-Thawing for the Material of Concrete or Asphalt Using Smashed Rock

쇄석을 이용한 콘크리트 및 아스팔트용 재료의 동결융해 저항성

  • Received : 2002.02.18
  • Published : 2002.06.01

Abstract

Soil and rock were yielded during construction of subway in Taegu. Produced rock is a kind of a sedimentary rock with low strength and low durability of shrinkage. So it is difficult using for resources engineering. But in our country, it is very important to use material resources due to lack of natural resources. In this study, after cracking sedimentary rock like black shale and red shale, they are compared with granite which usually used road constriction field to investigate property of use for road construction. Consequently, the engineering character of origin rock is satisfactory, but the soundness test, black shale and red shale are less than KS 12.9%, 37.5% respectively. The result of concrete freezing-thawing test shows that the strength among three materials is not a wide difference but red shale has relatively low strength. The result of asphalt freezing-thawing test with 50 cycles indicates that the stability of red shale in lower than KS 484~561kg on base course, 336~375kg on surface course respectively. A further research should be needed for propriety to the material of shale.

대구 지역의 경우 최근의 지하철 1호선 공사 완공과 함께 2~4호선 공사와 더불어 많은 양의 토사와 암석들을 발생기킬 것으로 생각되지만, 발생되는 암석류는 주로 기계적 강도가 낮고 팽창, 수축에 대한 내성이 작아서 쉽게 분쇄되는 단점을 갖는 퇴적암이 대부분이므로 자원 공학적 측면에서 활용가치에 어려움이 있는 것으로 생각된다. 하지만, 천연자원이 부족한 우리나라의 경우 지반자원을 이용한다는 것은 자원의 활용이라는 측면에서 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 대구지역에 다량으로 매장되어 있는 퇴적암을 파쇄한 후 골재로서의 타당성여부를 도로공사 현장에 많이 사용되어지고 있는 화강암 골재와 비교 검토하였다. 결과적으로 각각의 시료가 원암석의 역학적 특성에서는 양호한 결과를 나타내었으나, 골재의 안정성 시험에서는 블랙셰일이 12.9%, 레드셰일이 37.5%로 KS규준에 미달하였다. 콘크리트 동결-융해 시험결과 세 암석이 큰차이를 보이지 않았으나, 레드셰일이 상대적으로 약하게 나타났다. 아스팔트 동결융해 시험에서는 50cycle에서의 안정도값은 레드셰일이 표층과 기층에서 각각 484~561kg, 336~375kg으로 낮은 결과가 나타났다. 이를 통해 셰일의 골재로서 타당성 여부는 추후에 더 연구되어져야 한다.

Keywords