DOI QR코드

DOI QR Code

몬테-칼로 모의실험을 이용한 대기권 재진입 시스템의 불확실성 성능 평가

Evaluation of Performance of Atmospheric Re-Entry System for the Uncertainties Using the Monte-Carlo Simulation

  • 이대우 ;
  • 조겸래 (부산대학교 항공우주공학고, 기계기수연구소) ;
  • 오세종 (부산대학교 항공우주공학고, 기계기수연구소)
  • 발행 : 2002.10.01

초록

통계학적 해석인 몬테-칼로 모의실험은 대기권 재진입 분산의 결과인 낙하예정지역뿐만 아니라 상태변수들의 최종조건들을 조사하는데도 사용된다. 본 논문에서 재진입 분산은 위도, 경도, 고도, 뱅크각, 비행경로각, 기수 오차, 그리고 항속거리로 생성되는 $7\times7$ 공분산 행렬로 한정된다. 감속을 목표로 하는 대기권 재진입시 이것들에 영향을 미치는 오차 원인들은 대기밀도, 온도, 초기오차, 바람, 그리고 항력계수의 추정오차 등에 관련된 불확실성들로서 이들 오차의 $3{\sigma}_n$와 공칭 비행궤적을 사용해서 상태변수의 공분산 행렬은 궤적 오차 해석을 수행함으로 결정될 수 있다. 재진입에 대한 몬테-칼로법의 적용에 있어서 주요 고려할 점은 교란궤적, 뱅크역전, 그리고 이 제적들 각각에 대한 최종 낙하지점의 결정이다. 본 논문은 불확실성에 대한 결과를 공력계수와 뱅크역전의 관점에서 해석한다.

The Monte-Carlo simulation of statistical analysis is used to investigate the final conditions of states as well as the footprint boundaries resulting from the atmospheric re-entry dispersions. The re-entry dispersions in this paper are specified by a $7\times7$ covariance matrix of latitude, longitude, altitude, bank angle, flight path angle, heading error, and range at entry velocity. The error sources that affect these at re-entry for a deboost are the uncertainties associated with atmospheric density and temperature, initial errors, wind, and estimation error of aerodynamic coefficients. Using $3{\sigma}_n$ deviations of these errors and a nominal flight trajectory, the covariance matrix of state variables can be determined by performing a trajectory error analysis. Major considerations in the application of the Monte-Carlo method are the simulation of perturbed trajectories, bank reversal, and determination of the impact points for each of these trajectories. This paper analyzes the results of uncertainties from the viewpoint of aero-coefficients and bank reversal.

키워드

참고문헌

  1. Markelove, G.N., Kashkovsky, A.V. and, Ivanov, M.S., "Space Station Mir Aerodynamics Along the Descent Trajectory", Journal of Spacecraft and Rockets, Vol. 38, No. 1, 2001, pp.43-45. https://doi.org/10.2514/2.3653
  2. Prabhakara P.Rao and Michael A. Woeste, "Monte Carlo Analysis of Satellite Footprint Dispersion," AIAA Paper pp.79-1628.
  3. 안재명, 노웅래, 김방엽, 박정주, 김학정, 채연석, "미르우주정거장의 정상재진입궤도 및 분산분석," 한국항공우주학회 춘계학술발표회, 2001.04.14.
  4. 안재명, 노웅래, 이준호, 박정주, "우주정거장 미르의 대기권 재진입 시뮬레이션 및 궤도분석," 제2회 우주발사체 기술 심포지엄, 2001.03.30.
  5. 이대우, 조겸래, "우주비행체의 대기권 재진입 기준궤적 해석," 한국정밀공학회지, 제17권, 6호, 2000, pp.111-118.
  6. 이대우, 조겸래, "피드백 선형화법을 이용한 대기권 재진입 우주비행체의 종방향/횡방향 궤적제어," 한국항공우주학회지, 제28권, 2호, 2000, pp. 108-117.
  7. 이대우, 조겸래, "기준궤적 수정을 통한 대기권 재진입 우주비행체의 비행거리 제어," 한국항공우주학회지, 제28권, 6호, 2000, pp. 77-86.
  8. 이대우, "Guidance and Control of a Space Vehicle Using the Modified Reference Trajectory for an Atmospheric Re-Entry," 공학박사 학위논문, 부산대학교, 2001.
  9. R. C. Branchard, E.W. Hinson, J. Y. Nicholson, "Shuttle High Resolution Accelerometer Package Experiment Result: Atmospheric Density Measurements Between 60 and 160km," Journal of Spacecraft and Rockets, Vol. 26, No. 3, 1989, pp.173-180. https://doi.org/10.2514/3.26050
  10. J. J. E. Slotine and Weiping Li., APPLIED NONLINEAR CONTROL, Prientice Hall, 1991.
  11. David Clarke, ADVANCED IN MODEL-BASED PREDICTIVE CONTROL, Oxford science publication, 1994.
  12. "U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration. U.S. Standard Atmosphere 1976," U.S. GPO, NOAA-S/T 76-1562, Washington, DC. 1976.