An Information System Building to Improve the Food and Nutrition Services in Hospitals

병원 급식 및 영양 서비스를 개선하기 위한 정보시스템 구축

  • 이재선 (영동세브란스병원 영양과) ;
  • 신해웅 (한양대학교 전산정보계) ;
  • 김성태 (명지전문대학 산업시스템경영과)
  • Published : 2002.01.01

Abstract

Under the quickly changing health care environment in our society competitions among hospitals are getting harder and accordingly the hospital authorities do their best efforts to renovate their hospital management and let directors of food and nutrition services in hospital be seeking the drastic changes in their clinic-support operations. To attain this end it is essential to build an information system in food and nutrition services in hospital for practicing those operational changes efficiently. By building an information system we can totally manage a number of information about hospital food and nutrition services. This kind of information system can not only relieve dieticians and food-service workers from their repetitively routine jobs, but also connect with hospital management information systems organically. Resultantly productivity in this service area can be improved and the efficiency of hospital management will be increased. And accordingly the competitive advantage of the hospital can be greater than ever and that brings patients' and hospital employees' satisfaction. I would like to name this kind of information system for hospital food and nutrition services "TASTY", abbreviated from "Time-based Advanced Service Technology for Yong-Dong Severance Hospital, Nutrition Department" There are one basic information management area and five business management areas in TASTY. Five specific business areas are divided by menu, procurement, clinical nutrition service, production(including distribution and meal service), and financial management.inancial management.

최근 의료환경의 변화와 함께 병원 간 경쟁이 더욱 심화되어 병원경영의 목표가 새로 정립되고 있다. 이러한 목표를 달성하기 위해 진료지원부서인 병원 급식 및 영양 서비스 분야에서도 혁신적인 방안을 모색하고 있다. 모색된 여러 가지 방안들을 구체적으로 실행하는데 있어 전산화를 기반으로 한 정보시스템의 구축은 필수적이다. 본 연구에서는 병원 급식 및 영양서비스분야에서 사용하고 있는 각종 정보의 통합적 관리를 위한 정보시스템을 구축하고자 하였다. 기존의 단순 반복적인 업무들을 전산화하는 것은 물론이고, 병원 정보시스템과 유기적으로 연계할 수 있는 정보시스템 구축을 통해 급식분야의 생산성을 향상시키고, 비용 절감의 효과를 얻고자 하였다. 이는 병원 경영의 효율성을 제고하고 타 병원에 대한 경쟁력을 확보할 뿐 아니라 궁극적으로는 최고의 환자 식사 서비스 만족을 도모하는데 큰 역할을 할 것이다. 본 연구를 통해 구축된 병원 급식 및 영양서비스 분야의 정보시스템을 TASTY(Time-based Advanced Service Technology for Yong-Dong Severance Hospital, Nutrition Department)라 명명하였다. TASTY는 식단관리, 구매관리, 임상영양서비스관리, 작업관리, 급식경영분석의 5가지 업무 분야와 이들의 바탕이 되는 기본 정보관리 업무를 수행한다.

Keywords