The study on the characteristics of the price discovery role in the KOSPI 200 index futures

주가지수선물의 가격발견기능에 관한 특성 고찰

  • Published : 2002.06.01

Abstract

This paper examines the price discovery role of the KOSPI 200 futures index for its cash index. It was used the intrady data for KOSPI 200 and futures index from July 1998 to June 2001. The existing Preceding study for KOSPI 200 futures index was used the data of early market installation, but this study is distinguished to use a recent data accompanied with the great volume of transaction and various investors. We established three hypothesis to examine whether there is the price discovery role in the KOPSI 200 futures index and the characteristics of that. First, to examine whether the lead-lag relation is induced by the infrequent trading of component stocks, observations are sorted by the size of the trading volume of cash index. In a low trading volume, the long lead time is reported and the short lead time in a high volume. It is explained that the infrequent trading effect have an influence on the price discovery role. Second, to examine whether the lead-lag relation is different under bad news and good news, observations are sorted by the sign and size of cash index returns. In a bad news the long lead time is reported and the short lead time in a good news. This is explained by the restriction of"short selling" of the cash index Third, we compared estimates of the lead and lag relationships on the expiration day with those on days prior to expiration using a minute-to-minute data. The futures-to-spot lead time on the expiration day was at least as long as other days Prior to expiration, suggesting that "expiration day effects" did not demonstrate a temporal character substantially different form earlier days. Thus, while arbitrage activity may be presumed to be the greatest at expiration, such arbitrage transactions were not sufficiently strong or Pervasive to alter the empirical price relationship for the entire day. for the entire day.

본 연구에서는 1998년 7월부터 2001년 6월까지의 KOSPI 200 주가지수선물시장을 대상으로 가격발견기능의 특성에 관한 세 가지 가설을 검증하였다. 먼저 현물시장의 공매제약으로 인한 가격발견기능의 변화 여부를 검증하기 위한 '가격발견기능은 상승장보다 하락장에서 강하게 나타난다. '는 가설은 상승장보다 하락장에서 선도시간이 더 길게 보고되었고 이는 예상대로 현물시장의 공매제약으로 인한 하락장에서의 정보 실현의 난점으로 인하여 하락장에서의 가격발견기능이 더 크게 나타나는 것을 알 수 있었다. 다음으로 주식시장의 빈번하지 않은 거래 효과가 가격발견기능에 미치는 영향을 살펴본 '현물시장의 거래량의 증가로 인하여 가격발견기능은 감소한다' 는 가설은 현물시장이 거래량이 많은 경우보다 적은 경우에 선물시장의 가격발견기능이 크게 나타났다. 현물시장의 거래량이 미약할 때 빈번하지 않은 거래효과로 인하여 주가지수를 구성하는 종목들이 시장에 새로 진입한 정보를 빠르게 소화하지 못하여 현물 시장에 대한 선물시장의 가격발견기능이 더 크게 나타나는 것을 알 수 있다. 마지막으로 차익거래가 가격발견기능에 대한 영향을 간접적으로 살펴보기 위한 '만기일의 가격발견기능은 만기일전과 다르다' 는 가설은 만기일과 만기일전의 가격발견기능에는 특정한 차이가 없음을 밝혀냈다.

Keywords