An Analysis on the Office Administration Course Curriculum for the Training of Female Office Managers

여성사무관리자 양성을 위한 사무관리 교육과정의 분석

  • Published : 2002.06.01

Abstract

The purpose of this study is to analyze content of curriculum for Office Administration offered in many Secretarial Science & Office-related department at junior colleges. To analyze the curriculum Office Administration, the study focuses on IAAP's contents of Office Systems and Administration and NVQs' contents of Office Administration. which has been selected as a subject for national vocational qualifications in USA and Britain separately. The result of this study are summarized below: 1. IAAP's contents of Office Systems and Administration is divided into two main categories which are an Office Technology and an Office Administration/communication. 2. Whereas, Britain's NVQs contents of Office Administration is divided into 4 parts, which are Basics Concepts in Administrative Office Management, Managing Human Resources, Managing Administrative Services, and Managing Administrative Systems. 3. To provide indepth knowledge of Office automation in today's office environment, the curriculum of Office Administration should include both the theoretical and practical aspects of office works.

본 연구에서는 여성의 사무직 진출이 활발히 이루어지고 있고, 여성의 사무관리자로의 양성을 위한 교육과정에 있어 앞서있는 미국 IAAP와 영국 NVQs의 사무관리과정의 교육내용과 자격시험을 비교 분석하여 우리나라 비서 ?사무관련과의 교육과정구성에 발전방항을 제시하고자 하였다. 분석결과로는 사무관리자가 사무실에서 실제로 업무를 처리할 때 알아야 하는 제반이론과 그 실제적인 활용방법을 충실히 반영하는 내용으로 이루어져 있었고, 전체적인 교육과정의 편성에 있어 이론적 내용과 실무적인 내용이 균형있게 포함되어야 함을 다시 한번 인식시켜 주었다.

Keywords