The Influence of Mother-Daughter's Facilitative Communication on High School Daughter's Family Cohesion, Family Adaptability, & Satisfaction of Mother's Working or Non-Working Status

어머니와의 촉진적 의사소통이 여고생이 지각한 가족응집성, 가족적응성, 어머니 취업여부 만족도에 미치는 영향 -서울지역 일반계 여고생을 중심으로-

  • Published : 2002.09.01

Abstract

This research aims to examine the influence of facilitative communication between mother and high school daughter on daughter's perceived family cohesion, family adaptability, and satisfaction of mother's working or non-working status. In order to verify statistically the research questions above, experimental tools were made for each variable, and Cluster Sampling with Stratification was conducted among high school girls in Seoul. A total of 670 questionnaire sheets were administered to 13 high schools for girls in December 2001, and only 501 sheets were used for data analysis. The SPSS 10.0 package was used for factor analysis, reliability analysis, multiple regression analysis. The following results were obtained: 1) Mother-high school daughter's facilitative communication significantly influences daughter's perceived family cohesion. In general, mother-high school daughter's facilitative communication had R square of 27.6% with regards to daughter's perceived family cohesion. 2) Mother-high school daughter's facilitative communication significantly influences daughter's perceived family adaptability. In general, mother-high school daughter's facilitative communication had R square of 25.3% with regards to daughter's perceived family adaptability. 3) Mother-high school daughter's facilitative communication significantly influences daughter's perceived satisfaction of mother's working of non-working status. In general, mother-high school daughter's facilitative communication had R square of 24.0% with regards to daughter's perceived satisfaction of mother's working status, and 7.4% with regards to non-working status.

Keywords

References

  1. 권혜진(1993). 모-자녀간의 의사소통유형과 청소년의 자아정체감에 관한 연구. 동덕여자 대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김경숙(1997). 주부취업이 가족과 자신의 생활에 미친 영향. 계명대학교 대학원 석사학위 논문
  3. 김양숙(1995 ). 부모-자녀간 의사소통유형과 청소년의 자아존중감 및 내외통제성과의 관계. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김오남, 김경신(1994). 어머니와 청소년의 의사소통 지각과 가족스트레스. 대한가정학회지, 32(3), 105-120
  5. 김응익(1997). 대학교양총서 61- 건강한 청소년기를 위하여. 서울: 서울대학교출판부
  6. 김정희(1987). 어머니와 자녀간의 커뮤니케이션 형태와 자녀의 자아개념에 관한 연구-중. 고교남녀 학생을 중심으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  7. 김진희(1989). 부모-청소년 자녀간 의사소통과 가족적응성, 응집성과의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  8. 류영애(1999). 자녀가 지각한 어머니의 촉진적 의사소통과 자아개념 및 내외통제성과의 관계. 경남대학교 대학원 석사학위논문
  9. 마정건(1988). 어머니의 촉진적 의사소통과 자녀의 인성 특성과의 관계. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  10. 민혜영(1990). Circumplex Model과 부모-자녀간의 의사소통. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  11. 박전교(1994). 자녀가 지각한 어머니의 촉진적 의사소통과 자아개념과의 관계. 순천향대학교 대학원 석사학위논문
  12. 박지영(1996). 인문계 고교생이 지각한 가족적응성 및 응집성과 진로의사결정과의 관계 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  13. 변영인(1999). 어머니의 촉진적 의사소통, 가족적응성 및 가족응집성과 자녀의 학업성취. 경남대학교 대학원 박사학위논문'
  14. 이경주, 신효식(1999). 청년기 자녀의 어머니와의 커뮤니케이션과 자아개념에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 8(2), 1-13
  15. 이금(1993). 청소년의 부모에 대한 의사소통 만족에 대한 연구. 전남대학교 교육대학원 석사학위 논문
  16. 이수정(1993). 여고생의 진로성숙과 관련변인에 관한 연구. 인하대학교 교육대학원 석사 학위논문
  17. 이영숙(2001). 부모-자녀간 의사소통 유형이 청소년 자녀의 심리적 복지에 미치는 영향. 대구카톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 이정순(1994). 가족체계 및 어머니-자녀 의사소통과 아동우울에 관한 연구. 원광대학교 대학원 석사학위논문
  19. 임은미(1991). 고교생이 지각한 어머니의 촉진적 의사소통과 학업성취와의 관계. 서울대학교 석사학위논문
  20. 전귀연(1994). 청소년이 지각한 가족응집성, 가족적응성 및 가족체계유형이 청소년의 적응에 미치는 영향. 경북대학교 대학원 박사학위논문
  21. 정명희(1987). 부모-자녀간의 개방적 의사소통에 관한 연구. 성심여자대학교 대학원석사 학위논문
  22. 조은경, 서병숙(1994). 부모-청소년자녀간의 대인거리. 심리적거리. 의사소통이 가족의 응집성과 적응력에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 12(1), 104-116
  23. 최성임(1998). 어머니의 취업과 일만족이 자녀의 성취동기에 미치는 영향. 대구 대학교 대학원 석사학위논문
  24. 최수연(1997). 어머니의 취업유무 및 일의 만족도가 자녀의 자아존중감과 지각된 어머니의 양육태도와의 관계. 대구효성카톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문
  25. 한국교육심리학회 편(2000). 교육심리학 용어사전. 서울: 학지사
  26. 황동연(1992). 초등학교 학생이 지각한 어머니의 촉진적 의사소통과 자아개념의 관계에 관한 연구. 충북대학교 대학원 석사학위논문
  27. Abbott, B. L. (1991). Maternal employment and adolescent girls. Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Seattle, WA, April
  28. Abruzzese, M & Chambliss, C. (1993). Adult daughters of working mothers: Supermom juniors? EDRS(Eric Document Reproduction Serrvice), ED358403
  29. Belsky, J., Cernek, R M, & Spanier. G. B. (1984). The child in the family reading. Massachusettes: Addision-Wesley Publishing Co
  30. Carkhuff, R. R. (1967). Toward a comprehensive model of facilitative interpersonal processes. Journal of Counseling Psychology, 14, 67-72 https://doi.org/10.1037/h0024222
  31. Farrell, M. P. & Barnes, G. M. (1993). Family systems and social support: A test of the effects of cohesion and adaptability on the functioning of parents and adolescents. Journal of Marriage and the Family, 55(1), 119-132 https://doi.org/10.2307/352963
  32. Galvin, K. M. & Brommel, B. J. (1986). Family communication: Cohesion and change. Illinois: Scott, Foreman and Co
  33. Kahlbaugh, P., Lefkowitz, E. S., Valdez, P.,& Sigman, M. (1997). The affective nature of mother-adolescent communication concerning sexuality and conflict. Journal of Research on Adolescence, 7(2),221-239 https://doi.org/10.1207/s15327795jra0702_6
  34. Lanza-Kaduce, L. & Webb, L. M. (1992). Perceived parental communication and adolescent selfesteem: Predictors of academic performance and drop-out rates. ACA Bulletin, 82, 1-12
  35. Marta, E. (1997). Parent-adolescent interactions and psycho-social risk in adolescent An analysis of communication, support and gender. Journal of Adolescence, 20(5), 473-487 https://doi.org/10.1006/jado.1997.0103
  36. Miller, K. E. (1992). Suicidal adolescent' perceptions of their family environment. Suicide and Lif-Threatening Behavior, 22(2), 226-239
  37. Olson, D. H, Russell, C. S., & Sprenkle, D. H (1983). Circumplex model of marital and familysystems: Theoretical update. Family Process, 22,69-83 https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1983.00069.x
  38. Olson, D. H, Portner, J.,& Lavee, Y. (1985). FACES III. St. Paul, MN: Family social science. Univ, of Minnesota press
  39. Olson, D. H, McCubbin, H. L., Barnes, H, Larsen, A., Muxen, M., & Wilson, M. (1992). Familyi nventories. St. Paul, MN: Family social science, Univ. of Minnesota press
  40. Paulson, S. E. (1996). Maternal employment and adolescent achievement revisited: An ecological perspective. Family Relations, 45(2), 201-208 https://doi.org/10.2307/585291
  41. Paulson, S. E. & Slavin, L. A. (1991). Maternal employment and adolescent achievement: Effects of demandingness, responsiveness, and commitment to achievement. Paper presented atthe Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Seattle, WA, April
  42. Rivera, M. (1997). Maternal factors affecting the academic achievement of latino adolescents. Paper presented at the Annual Conference of the NCFR Fatherhood and Motherhood in a Diverse and Changing World, 59th, Arlington, VA, November
  43. Rogers, C. R. (1961). On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin Co
  44. Slicker, E. K. (1997). Family adaptability and cohesion: Relationship to older adolescent behaviors. Paper presented at the Annual Meeting of the American Psychological Association, 105th, Chicago, It, August
  45. Thomas, V. & Olson, D. H. (1993). Problem families and the circumplex model: Observational assessment using the clinical rating scale. iouma; of Marital and Family Therapy, 19(2), 159-175 https://doi.org/10.1111/j.1752-0606.1993.tb00975.x
  46. York,M. (1994). Self-esteem of children in fourth throughsixth grades with working and non-workingmothers. Master of Science Thesis, Fort HaysState University