Comparative Analysis of Regulations for Consumer Protection of Local Self-government

지방소비자행정 발전을 위한 광역자치단체의 소비자보호조례와 소비자정책심의위원회 운영 현황 비교분석

  • 송인숙 (가톨릭대 소비자·주거학과) ;
  • 제미경 (인제대학교 가족·소비자학과)
  • Published : 2002.09.01

Abstract

In this paper the consumer protection regulations of 16 wide area self-governments in Korea are studied. Status of consumer protection policy committees and their general policies for consumer protection of these wide area self-governments are also investigated. The data of consumer protection regulation were collected from the internet web-site of each self-government and the status of consumer protection policy committee and the general policy for consumer protection were obtained by requesting each self-government to report administration information during May through October in 200l. 13 of 16 wide area self-governments except Daegu, Inchon, and Jejudo have own consumer protection regulations. Major parts of these regulations conform the standard regulation of ministry of Government Administration and Home Affairs. Many of the consumer protection policy committees reported that they do not have meetings constantly. Moreover since the price of goods and services is the typical subject of meetings, the committees do not seem to properly play the role of a consumer protection policy authority. Contents of the general policy for consumer protection of many self-governments are simple description of detailed practicing plans according to the general consumer protection policy of the national government. By criticizing the problems aroused during the study of consumer protection policy of self-governments, suggestions are given which will help for the development of consumer policy of wide area self-governments.

Keywords

References

  1. 강성진(1996). 일본의 지방소비자행정체계에 관한 소고. 소비자문제연구, 17, 1-15
  2. 강성진, 김인숙(1996). 지방소비자행정의 현황과 문제점. 한국소비자보호원
  3. 강성진, 김인숙(1997). 지방소비자행정의 활성화 방안. 한국소비자보호원
  4. 김성호, 황아란(1999). 조례제정권의 범위확대에 관한 연구. 한국지방행정연구원
  5. 김홍대(1999). 지방자치입법론. 박명사
  6. 박지영(2002). 지방소비자지원행정의 활성화에 관한 연구. 서울대학교 대학원
  7. 성심여대 사회과학연구소(1991). 주민생활과 지방자치.형성사
  8. 송인숙(1998). 부천지역 소비자 지원행정 현황파악과 소비자요구조사를 통한 활성화 방안 연구. 한국가정관리학회지, 16(2), 53-70
  9. 송인숙, 이승신, 제미경, 김경자(1998). 기관별 소비자상담업무현황 및 발전방향-기업, 행정기관, 민간단체를 중심으로- 소비자학연구, 9(3), 21-40
  10. 신원득, 박인섭(1991). 소비자보호조례연구. 한국소비자보호원
  11. 여정성(1998). 지방자치단체의 소비자보호현황과 활성화 방안. 소비자학연구, 9(3), 59-74
  12. 이광용(2000). 지방소비자행정의 발전방안 연구. 대전대학교 대학원 석사학위논문
  13. 정세욱(1997). 한국지방자치의 과제. 법문사
  14. 제미경, 송인숙(2001). 소비자요구도 분석을 통한 소비자행정의 발전방향 -부산시 지원행정을 중심으로-. 소비문화연구, 4(2), 43-56
  15. 지방행정연구소 편(2000). 지방자치법해설. 지방행정 연구소