수학의 역사와 오류

  • 이종희 (이화여자대학교 수학교육과)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

In this paper, we explore development of mathematical knowledge, especially calculus, non-Euclidean geometry, Euler's theorem, and the comparison of the number of elements in two infinite sets. And we analyze kinds of errors and the roles for errors with respect to increasing knowledge in mathematics.

Keywords

References

  1. 논리와 비판적 사고 김광수
  2. 수학사의 이해 김용운;김용국
  3. La Philosophie du Nom Bachelard, G.
  4. 부정의 철학 김용선(역)
  5. Reconceiving Mathematics Instruction: A Focus on Erros Borasi, R.
  6. Being and Time Heidegger, M.
  7. 존재와 시간 전양범(역)
  8. Mathematics: The Loss of Certainty Kline, M.
  9. 수학의 확실성 박세희(역)
  10. Proofs and refutation Lakatos, I.
  11. 수학적 발견의 논리 우정호(역)
  12. The Possibilities of Error: An Approach to Education Perkins, H.
  13. 오류 가능성의 교육적 의의 장상호(역)
  14. Understanding in mathematics Sierpinska, A.