윈도우즈 기반 영상 감시 시스템에서의 Tearing 현상 개선

A Study on the Improvement of Tearing Artifact for Windows-Based Visual Monitoring Systems

  • 정연권 (숭실대학교 정보통신전자공학부) ;
  • 이동학 ((주)Yoos Technology 연구소) ;
  • 정선태 (숭실대학교 정보통신전자공학부)
  • 발행 : 2002.11.01

초록

아날로그 모니터를 사용하는 디스플레이 시스템의 경우, 프레임 버퍼의 영상 정보 갱신 주기와 모니터 주사 주기가 맞지 않는 경우, 장면 변화가 심한 동영상 디스플레이시에 화면이 상단과 하단으로 다른 영상이 나타나는 tearing 현상이 발생한다. 다중 카메라 채널을 디스플레이하여야 하는 영상 감시 시스템인 DVR(Digital Video Recorder) 시스템에서는 프레임 버퍼 갱신율이 매우 높기 때문에 tearing 현상이 심하게 된다. 본 논문에서는 윈도우즈 기반 DVR에서 디스플레이 속도 성능의 저하가 별로 없으면서, tearing 현상을 방지한 개선된 디tm플레이 시스템 구조를 제안한다. 제안된 디스플레이 시스템의 효율성은 실험을 통하여 입증하였다.

In display systems employing analog monitors, the tearing artifact such that an window screen is divided into two parts showing different scenes can occur when the change of scenes in the moving pictures is very fast, but the frame buffer's refresh rate does not match the monitor's scanning frequency. It is especially noticeable at high frame rate. DVR system is a recently popularized visual monitoring system. The tearing artifacts becomes more serious since the frame buffer's refresh rate is very high due to the requirement of multi channel display in the DVR. In this paper, we propose an improved display system for windows-based DVR systems which prevents the tearing artifacts without deterioration of display speed performance. The efficiency of the proposed display system is verified through experiments.

키워드

참고문헌

  1. DVR(Digitl Video Recorder) 시스템 개요
  2. 숭실대학교 전자공학과 석사학위 논문 영상 감시 시스템의 효율적인 멀티미디어 스트리밍 처리 부시스템 설계 및 구현 이동학
  3. PC Secretes, (2nd ed. )IDG Caroline M.Halliday
  4. Windows2000 Graphic API Black Book Damon Chandler;Michael Fotsch
  5. DirectX7 Platform SDK
  6. DirectFB reatures and concepts overview V0.1
  7. 2002 신호처리 합동학술 대회 논문 리눅스 기반 다채널 영상 디스플레이 시스템에서의 Tearing 현상 개선 정연권;정선태