초록
기 제작된 지하시설물도의 정확도를 분석한 결과 오류 유형을 도형정보의 위치오류와 속성정보의 오류 두 가지로 구분 지을 수 있었으며, 도형정보의 위치오류는 지하시설물의 탐사와 위치측량과정에서, 속성정보의 오류는 자료의 입력과정에서 주로 발생하고 있었다. 본 연구에서는 실험을 통하여 탐사정확도와 위치측량정확도를 향상시킬 수 있는 방안을 제시하였고, 공정개선을 통한 속성오류의 감소방안을 제시하였다.
As the result of the analysis of the underground utility map made before, we could have divided the kind of errors into the two types, position error of geometric data and attribute error and knew the fact that mainly position error is derived from the process of detecting and surveying the underground utility, and attribute is inputting data. In this study we showed the way improving accuracy in detecting and surveying underground utility by field test, and the way to reduce attribute error by process refinement.