OD matrix estimation using link use proportion sample data as additional information

표본링크이용비를 추가정보로 이용한 OD 행렬 추정

  • 백승걸 (한국도로공사 도로연구소) ;
  • 김현명 (㈜하이콘엔지니어링) ;
  • 신동호 (원광대학교 도시공학과)
  • Published : 2002.08.01

Abstract

To improve the performance of estimation, the research that uses additional information addition to traffic count and target OD with additional survey cost have been studied. The purpose of this paper is to improve the performance of OD estimation by reducing the feasible solutions with cost-efficiently additional information addition to traffic counts and target OD. For this purpose, we Propose the OD estimation method with sample link use proportion as additional information. That is, we obtain the relationship between OD trip and link flow from sample link use proportion that is high reliable information with roadside survey, not from the traffic assignment of target OD. Therefore, this paper proposes OD estimation algorithm in which the conservation of link flow rule under the path-based non-equilibrium traffic assignment concept. Numerical result with test network shows that it is possible to improve the performance of OD estimation where the precision of additional data is low, since sample link use Proportion represented the information showing the relationship between OD trip and link flow. And this method shows the robust performance of estimation where traffic count or OD trip be changed, since this method did not largely affected by the error of target OD and the one of traffic count. In addition to, we also propose that we must set the level of data precision by considering the level of other information precision, because "precision problem between information" is generated when we use additional information like sample link use proportion etc. And we Propose that the method using traffic count as basic information must obtain the link flow to certain level in order to high the applicability of additional information. Finally, we propose that additional information on link have a optimal counting location problem. Expecially by Precision of information side it is possible that optimal survey location problem of sample link use proportion have a much impact on the performance of OD estimation rather than optimal counting location problem of link flow.

조사비용이 비교적 소요되더라도 추정해의 정확도를 높이기 위해 링크교통량과 target OD 외에 추가정보를 확보하여 OD추정을 하는 연구들이 시도되고 있다. 그러나 추가정보를 이용한 기존 OD추정기법은 대부분 추가정보의 특성 또는 장점을 유지하는 목적함수 구성 및 분석을 수행하지 못하여, 확보된 정보를 효율적으로 이용하지 못하는 문제를 가지고 있다. 본 연구의 목적은 관측교통량과 target OD외에 비용효율적인 추가정보를 이용하여 가능해의 범위를 좁힘으로써 추정OD의 정확도를 증진하는 것으로, 이를 위해 표본링크이용비(sample link use proportion)를 추가정보로 이용하였다. 즉 OD통행량과 링크교통량과의 관계를 target OD의 통행배분에서 구하지 않고, 도로변 면접조사에서 확보가능하며 신뢰성 높은 정보인 표본링크이용비를 이용하여 구하였다. 이에 따라 본 연구에서는 경로기반 비균형 통행배분개념 하에서 링크교통량 보존법칙을 고려할 필요가 없는 OD추정 해도출 알고리즘을 제시하였다. 시험네트워크에 대한 사례분석결과, 표본링크이용비는 추가정보의 정확도가 낮은 경우에도 효율적으로 OD 추정력을 향상시킬 수 있었다. 그리고 표본링크이용비를 이용한 OD 추정기법은 target OD 오차나 관측교통량 오차에 크게 영향을 받지 않아, 링크교통량이나 OD 행렬이 변화된 곳에서도 비교적 안정적인 OD 추정이 가능하였다. 또한 표본링크이용비를 추가정보로 이용할 경우에 이용정보간의 정밀도문제가 발생하기 때문에 다른 이용정보의 정밀도 수준을 고려하여 추가정보의 조사수준을 설정하여야 하며, 관측교통량을 기본정보로 하는 추정기법은 링크교통량을 일정수준까지는 관측하여야 추가정보의 자료활용성을 높일 수 있다는 점을 제시하였다. 마지막으로 링크상의 추가정보는 최적조사위치문제를 고려하여야 하며, 특히 정보의 정밀도 측면에서 볼 때 링크교통량의 최적관측위치문제보다 표본링크이용비의 최적조사위치문제가 추정력 향상에 더 중요한 영향을 미칠 수 있는 것으로 파악되었다.

Keywords

References

  1. 서울대학교 대학원 박사학위논문 유전알고리즘을 이용한 링크관측 교통량으로부터의 기종점 통행행렬 추정 백승걸
  2. 대한국토 및 도시계획학회지 v.33 no.6 기종점 추정을 위한 최적관측위치로서의 존 코든라인 백승걸;임강원;이승재
  3. 대한교통학회지 v.18 no.6 링크관측교통량을 이용한 도시부 OD 통행행렬 추정(GA와 SAB 알고리즘의 비교를 중심으로) 백승걸;김현명;임용택;임강원
  4. 대한교통학회지 v.19 no.2 관측교통량을 이용한 다차종 OD 통행량 추정 백승걸;김현명;임용택;임강원
  5. Transp. Sci. A Method for Direct Estimation of Origin/Destination Trip Matrices Carey,M.C.;Hendrickson, K. Siddharthan
  6. Transpn. Res. v.22B A unified framework for estimating or updating OD matrices from traffic counts Cascetta,E.;Nguyen,S.
  7. thesis of Ph.D. Queen's University Estimating dynamic OD estimation demands from link and probe counts Hellinga,B.R.
  8. Matrix entry estimation errors, International Symposium on Transportation and Traffic Theory Hendrickson,C.;McNeil,S.
  9. journal of EASTS 2001 v.4 no.3 A study on estimation method of table by traffic count data and on-street questionnaire survey Hyodo,T.;Takahashi,Y.;Tsuboi,T.
  10. Transpn. Res. Record 1771 OD Matrices Estimated with a Genetic Algorithm from link traffic counts Kim,H.M.;Baek,S.K.;Lim,Y.T.
  11. Transpn. Res. v.21B Estimating OD matrices from roadside survey data Kuwahara,M.;Sullivan,E.C.
  12. Transportation Research Record 891 Estimation of cross-cordon OD flows from cordon studies Landau,U.;Hauer,E.;Geva,I.
  13. Transpn. Res. v.30B Estimation of and OD matrix with random link choice proportions : a statistical approach Lo,H.P.;N.Zhang;Lam,W.H.K.
  14. TR v.33B Decomposition Algorithm for statistical estimation of OD matrix with random link choice proportions from traffic counts Lo,H.P.;N.Zhang;W.H.K.Lam
  15. Transpn. Res. v.28B A linear Programming approach for synthesizing OD trip tables from link traffic volumes Sherali,H.D.;R.Sivanadan;A.G.Hobeika
  16. Transpn. Res. v.21B A Maximum likelihood model for estimating O-D matrices Spiess,H.
  17. Transpn. v.16 Transport demand model estimation from traffic counts Tamin,O.Z.;Willumsen,G.
  18. Transpn. Res. v.28B Maximum likelihood Estimation of OD matrices from a partial registration plate number Watling,D.P.
  19. Transpn. Res. v.29B Heuristic algorithms for the bilevel O-D matrix estimation problem Yang,H.
  20. Transpn. Res. v.32B Optimal traffic counting locations for OD estimation Yang,H.