대한교통학회지 (Journal of Korean Society of Transportation)
- 제20권7호
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- Pages.15-22
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- 2002
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- 1229-1366(pISSN)
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- 2234-4217(eISSN)
다기준 평가항목간 중복도를 반영한 AHP 기법 개발
Development of Analytic Hierarchy Process or Solving Dependence Relation between Multicriteria
초록
교통 사업이 사회적 이익과 효율을 극대화하기 위해서는 적절한 평가가 이루어져야 한다 하지만 지금까지는 비용/편익 분석 등과 같은 단일기준에 의한 평가만이 이루어져왔다. 그러나 단일기준 평가 기법은 정성적인 항목을 제대로 반영할 수 없어서, 다양한 계층의 이해관계를 적절히 해결하지 못해왔다. 이러한 문제의 해결을 위해서, Saaty는 다기준 평가기법의 일종인 AHP 기법(Analytic Hierarchy Process)을 개발했다. AHP 기법은 전문가들을 대상으로 한 설문을 통해 평가항목과 대안 간의 가중치를 구하고. 이들을 선형 결합한 총합으로 대안을 평가한다. 이 과정에서 AHP 기법은 여러 평가항목의 관계가 독립적이라는 강한 가정을 하지만, 실제로는 평가항목 간에 완전히 독립적인 관계가 성립하기는 어렵다. 또한 전문가로 구성된 설문 대상자가 각각 느끼는 중복도의 크기도 같다고 할 수 없다. 따라서 이번 연구에서는 이러한 평가항목 간의 중복도 문제를 개선한 AHP 기법을 개발하고자 한다. 우선 중복도를 산정하기 위해 설문 대상자들이 느끼는 평가항목간의 중복도를 평가항목의 가중치에 반영할 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 3가지 모형을 제안한다. 첫 번째는 기존 AHP 기법의 가중치 산정 단계에서 결과를 보정하는 모형이다. 두 번째는 평가항목 간의 교차 가중치를 두 평가항목에 일정한 비율로 배분하는 것이고, 세 번째는 교차 가중치를 Fuzzy 측도인 Bel과 Pl을 사용하여 두 평가항목에 배분하는 모형이다. 마지막으로 이번 연구에서 개발된 모형의 적용성을 검증하기 위해
Transportation project appraisal should be precise in order to increase the social welfare and efficiency, and it has been evaluated by only a single criterion analysis such as benefit/cost analysis. However, this method cannot assess some qualitative items, and cannot get a proper solution for the clash of interests among various groups. Therefore, the multi-criteria analysis, which can control these problems, is needed, and then Saaty has developed one of these methods, AHP(Analytic Hierarchy Process) method. In AHP, the project is evaluated through weighted score of the criteria and the alternatives, which is surveyed by a questionnaire of specialists. It is based on some strict suppositions such as reciprocal comparison, homogeneity, expectation, independence relationship between multi-criteria, but supposing that each criterion has independence relation with others is too difficult in two reasons. First, in real situation, there cannot be perfect independence relationship between standards. Second, individuals, even though they are specialists of that area, do not feel the degree of independence relation as same as others. This paper develops a modified AHP method for solving this dependence relationship between multi-criteria. First of all. in this method, the degree of dependence relationship between multi-criteria that the specialist feels is surveyed and included to the weighted score of multi-criteria This study supposes three methods to implement this idea. The first model products the degree of dependence relationship in the first step for calculating the weighted score, and the others adjust the result of weighted score from the basic AHP method to the dependence relationship. One of the second methods distributes the cross weighted score to each standard by constant ratio, and the other splits them using Fuzzy measure such as Bel and Pl. Finally, in order to validate these methods, this paper applies them to evaluate the alternatives which can control public resentments against Korean rail path in a city area.