Analysis on driver's visual behaviour at the curve sections of a national road for enhancing traffic safety

교통안전 증진을 위한 국도 곡선부에서의 운전자 시각행태 분석

  • 김홍상 (명지대학교 교통공학과) ;
  • 금기정 (명지대학교 교통공학과) ;
  • 김명수 (한밭대학교 토목환경도시공학부) ;
  • 박영진 (㈜유신코퍼레이션 도로부)
  • Published : 2002.06.01

Abstract

It is very important to research drivers' visual behavior. Angle of vision is very important and accounts for more than 90% as the source of driving information. In curve sections, drivers can know the front circumstances and drive more safely and comfortably through facilities guiding their eye movements. Therefore, the standards of installation and effectiveness of these facilities to guide drivers' gaze need to be reconsidered considering characteristics of drivers' eyes The national road no. 34 (Jincheon IC, Buckamri-Yiriangmun section), which is a high-accident-frequency location, is chosen for experimental place. The aim of this study is to understand the process of drivers' visual movement which is drivers' visual behavior and to check the facilities to guide their eyes. Another goal of this study is to improve facilities to guide drivers' eyes on a result basis of considering drivers' visual behavior especially for traffic safety in a high-accident-frequency curve sections.

운전에 필요한 외부 정보는 90% 이상을 운전자의 시각에 의존하고 운전자의 시각활동과 이에 따른 인지, 판단, 행동에 이르는 일련의 과정을 통하여 이루어짐으로 운전자의 시각활동 특성을 파악하는 것은 중요한 의미를 갖는다 특히 곡선부에서는 원활한 운전성을 확보하고 운전중의 교통안전 증진을 위하여 시선유도 시설을 설치하고 운전자에게 전방의 상황을 사전에 제공하고 있다. 따라서 시선유도시설은 무엇보다 운전자의 시각특성이 반영된 관점에서 시선유도 시설의 설치기준, 효용 등이 재검토되어야 할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서는 위와 같은 배경을 바탕으로 교통사고 다발지점으로 지정되어 있는 국도 34호선(진천 IC. 벽암리∼입장면 구간, 편도1차로)을 대상으로 운전자의 시각행태와 시선유도 시설을 확인하는 시각적 일련의 과정을 파악하는데 주목적을 두었다. 그리고 이 결과를 바탕으로 곡선부 교통사고 다발지점에서의 교통안전 증진을 위하여 시선유도시설에 관한 운전자 시각행태를 파악하고 향후 정비되어야 할 방향 검토에 목적을 두었다.

Keywords

References

  1. 대한토목학회 논문집 v.20 no.3-D 고속도로 터널구간에서의 운전자 시각행태 변화에 관한 연구 김호영(외)
  2. 서울시립대학교 박사논문 도로의 시선유도시설 형태에 따른 운전자의 시인성 분석 연구 노관섭
  3. Paper No.3225 The study on Analysis of Driver`s visual behavior at a Tunnel section in freeway WCTR
  4. TRR 1172 Optimization of Post Delineator Placement from a Visibility Point of View
  5. TRR 1636 Use of Signs and Symbols to Increase the Efficacy of Pedestrian-Activated Flashing Beacons at Crosswalks
  6. TRR 1456 Development of Bilingual Freeway Exit Sequence Sign
  7. TRR 1573 Evaluation of A16 Motorway Fog-Signaling System with Respect to Driving Behavior
  8. TRR 1208 Horizontal Sight Distance Consideration in Freeway and Interchange Reconstruction
  9. Placement of chevron signs on curves Curves;hills
  10. 人間工學基準數値數式便覽 佐藤外
  11. 文通事故と人間工學 大鳥外
  12. 人間工學 正田