Implementation of B2B order and delivery system using UML, and XML

UML과 XML을 이용한 B2B 수주ㆍ발주 시스템 구현

  • 권영직 (대구대학교 정보통신공학부)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

This study is based on user requirements before the implementation of B2B order and delivery systems. For accurate and easy understanding of the user's requirements I have expressed my specifications in graphical method and to make use of multiple diagrams, I have used UML. In these specifications, I have implemented B2B order and delivery systems with the use of XML, with company 'N' which is domestic aluminum manufacturer as the study object. The results of this study are as follows. First, both a developer and a user can understand the problems associated with specifying study objects through this system. Second, the communication between developers and users is more effective using this system. Third programming became easier because or the formalized specifications of this system. Fourth, this system facilitates the rapid handling of marketing department and stock management. Fifth, order and reservation management became more rapid and accurate through the use of this system. Sixth, this system can help nate B2B order and delivery systems that can be direct transactions. Seventh, this system helps to reduce purchasing costs by allowing for the rapid and simple order and delivery of raw materials. Finally, this study emphasized the advertising effect of an aluminum vessel.

본 논문에서는 B2B 수주ㆍ발주 시스템 구현에 앞서 우선 사용자의 요구사항을 시나리오로 작성하였다. 그리고 사용자의 요구사항을 보다 정확하고 쉽게 파악하기 위하여 시나리오로 작성한 명세서(specification)를 UML에서 이용되는 여러 Diagrams들을 이용하여 그래프로 나타내었다. 이들 명세서에 대해 XML을 이용하여 국내 알루미늄 제조 회사인 N사를 대상으로 B2B 수주ㆍ발주 시스템을 구현하였다. 본 연구의 결과로는 첫째, 개발하고자 하는 문제들을 UML을 이용하여 명세화 함으로서 개발자나 사용자가 모두 명확하게 이해할 수 있었다. 둘째, 개발자와 사용자간에 의사소통(communication)이 원할 하였다. 셋째, 형식화된 명세서로 인해 프로그래밍하기에 쉬웠다. 넷째, 영업팀에서의 신속한 업무처리가 가능하고, 재고관리가 원할 하였다. 다섯째, 주문 예약관리가 신속해지고 정확성을 도모하였다. 여섯째, 수주 및 발주 업무를 직거래로 할 수 있었다. 일곱째, 원자재 발주와 수주에 대한 신속성과 간소화로 인한 비용절감을 도모할 수 있었다. 여섯째, 알루미늄 기물에 대한 홍보효과를 가져올 수 있었다.

Keywords