Spatial Distribution Pattern of Parking Lots in Cheongju City, Korea

청주시 주차장의 공간적 분포 패턴

  • Published : 2002.12.01

Abstract

It was proven that the spatial distribution pattern of the parking lots in Cheongju city was clarified through the concentric expansion of the parking lots, which started out from the center for commercial and business function, into the periphery regions. First of ail, in terms of the spatial distribution pattern of the parking lot according to the operational subject, the parking lot is distributed through private, public, and parking lots attached to buildings in the center, and in its adjacent regions, public and parking lots attached to buildings are distributed. And public parking lot, private and parking lots attached to buildings are distributed in sector pattern. And in terms of facility structure, more than half of the parking lots attached to buildings in Cheongju city are composed of Parking lots of self-driver type. In the case of the center, regional structure of self-Parking type of parking lots attacked to buildings, self-parking type lots on plane street parking, mechanical parking types attached to buildings, self-parking type of plane non-street diversely appear to be combined types, its spatial facility distribution patterns appear to be concentric patterns. Also, in terms of the spatial distribution pattern of the parking lots according to the contact types, with the centralizing of a center, southwestern regions show hourly and monthly charged parking lots; northeastern regions show free parking lots. The spatial distribution pattern of the parking lots as above, reflects the regional distribution change of the establishment and residential location.

청주시 주차장의 공간적 분포 패턴은 상업.업무기능이 집중된 도심에서 동심일 패턴이 주변지역으로 확대되고 있다. 그리고 운영주체별 주차장의 분포는 도심에 공영.민영.건축물 부설 주차장을 중심으로 동심원상으로. 그 인접지역은 공영.건축물 부설 주차장이 분포하고, 선형상으로 공영주차장, 민영.건축물 부설 주차장, 건축물 부설 주차장이 분포하고 있다. 시설구조에 의한 주차장 분포는 청주시 반 이상이 건축물 부설 자주식 주차장을 가지며. 도심에는 건축물 부설 자주식, 노상평면 자주식, 건축물 부설 기계식, 노외평면 자주식 등이 결합된 다양한 주차시설 구조를, 도심 인접지역과 주변지역은 동심원 패턴을 나타내고 있다 또 계약형태별 주차장의 분포는 도심을 중심으로 남서부로는 시간제 지불과 월별 지불의 주차장이. 북동부에는 무료주차장이 주로 분포하고 있다. 이와 같은 주차장의 공간적 분포 패턴은 사업체와 주택의 지역적 분포를 잘 반영하는 것이라고 생각한다.

Keywords

References

  1. 건국대학교 대학원 석사 학위논문 서울시 환승주차장 시설의 입지적 측면에서 본 개발방향에 관한 연구 박진희
  2. 주차장법 해설(1999년 개정판) 이광원;오세연
  3. 인하대학교 행정대학원, 석사 학위논문 도심주차 수요 및 행태에 관한 연구: 부천시를 중심으로 이영기
  4. 地理統計學: 地理資料分析技法 李喜演
  5. 성신여자대학교 대학원, 석사 학위논문 서울시 환승주차장의 필요성과 이용실태에 관한 연구 정숙경
  6. 전남대학교 행정대학원, 석사 학위논문 주차관리의 개선방안에 관한 연구: 광주직할시를 대상으로 趙晧允
  7. 都市駐車施設 擴充方案에 關한 硏究 韓國地方行政硏究院
  8. 交通地理學 韓柱成
  9. 人文地理硏究(筑波大學) v.X 金澤市中心部におけゐ都心化の地理學的硏究 高橋伸夫;失ケ崎典隆;伊藤 悟;山下宗利
  10. 地域調査報告(筑波大學) v.9 山形市中心市街地駐車場の配置構造 酒井多加志
  11. 人文地理 v.43 駐車場空間の擴大に伴う甲府市中心市街地の變容 酒井多加志
  12. Economic Geography v.42 The zone in transition: a study of urban land use patterns Preston,R.E.
  13. Annals of A.A.G. v.58 A detailed comparison of land use in three transition zone Preston,R.E.
  14. Parking in the City Center Smith,W.(Associates)
  15. Science Reports of Tohoku Univ.;7th Series(Geography) v.23 Recent changes in the central areas of Japanese cities Tanabe,K.
  16. Agriculture in Wales during the Napoleonic Wars Thomas,D.