One-to-One 최단경로 알고리즘의 성능 평가

Performance Evaluation for One-to-One Shortest Path Algorithms

  • 발행 : 2002.12.01

초록

최단 경로 탐색 알고리즘 (Shortest Path Algorithm)은 출발지에서 목적지에 이르는 여러 경로 중에서 가장 경제적이고 효율적인 경로를 찾는 알고리즘으로 레이블링 기법에 기초하고 있다. 레이블링 기법에는 레이블 고정(Label-Setting) 기법과 레이블 수정 (Label-Correcting) 기법이 있다. One-to-One 최단 경로 탐색 알고리즘에서 레이블 고정 기법이 빠르다고 알려져 왔으나 최근 연구에서 대용량 도로 데이터에 대한 실험을 통해 레이블 수정이 레이블 고정보다 탐색 씨간이 빠름을 보였다[1,2]. 레이블 수정 기법 중에서 가장 속도가 빠른 것은 그래프 성장 (Graph Growth) 알고리즘인데, 이 알고리즘은 One-to-All 방식을 사용하고 있으므로 One-to-One 최단 경로 탐색에는 적합하지 않다. 본 논문에서는 One-to-One 방식을 사용하는 새로운 알고리즘을 제안하였고, 실험결과 그래프 성장 알고리즘의 성능에 비해 새로 제안된 알고리즘의 성능이 30~40 향상되었음을 알 수 있었다.

A Shortest Path Algorithm is the method to find the most efficient route among many routes from a start node to an end node. It is based on Labeling methods. In Labeling methods, there are Label-Setting method and Label-Correcting method. Label-Setting method is known as the fastest one among One-to-One shortest path algorithms. But Benjamin[1,2] shows Label-Correcting method is faster than Label-Setting method by the experiments using large road data. Since Graph Growth algorithm which is based on Label-Correcting method is made to find One-to-All shortest path, it is not suitable to find One-to-One shortest path. In this paper, we propose a new One-to-One shortest path algorithm. We show that our algorithm is faster than Graph Growth algorithm by extensive experiments.

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참고문헌

  1. F. B. Zhan and C. E. Noon, 'A Comparison Between Label-Setting and Label-Correcting Algorithms for Computing One-to-One Shortest Paths,' Journal of Geographic Information and Decision Analysis, vol. 4, no. 2, pp. 1-11, 2000
  2. F. B. Zhan, 'Three Fastest Shortest Path Algorithms on Real Network : Data Structures and Procedures,' Journal of Geographic Information and Decision Analysis, vol. 1, no. 1, pp. 69-82, 1997
  3. B. V. Cherkassky, A. V. Goldberg and T. Redzik, 'Shortest Paths Algorithms : Theory and Experimental Evaluation,' Mathematical Programming, vol. 73, no. 2, pp. 129-174, 1996 https://doi.org/10.1007/BF02592101
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