멀티미디어 디자인 교육의 기초 과정에 대한 연구

A Study on the Fundamental Course of Multimedia Design

  • 이지수 (계명문화대학 산업디자인과)
  • 발행 : 2002.11.01

초록

멀티미디어 기술의 발전은 디자인 관련 산업 분야를 변모시켰으며, 이에 따라 새로운 환경이 필요로 하는 능력을 갖춘 디자이너 양성을 위한 교육 내용이 요구된다. 본 연구에서는 멀티미디어라는 새로운 표현양식의 습득을 위한 기초 디자인 교육 과정의 방향을 설정하고 이를 위한 구체적인 교과 계획에 대해 제안하고자 한다. 멀티미디어 디자인은 여러 측면의 디자인 문제들을 위해 조직화 능력, 정보 표현력, 상호작용 설계 능력 등의 통합적 해결 능력을 요구한다. 이에 기초과정에서는 정보 표현력의 배양을 중심으로 이후의 계속되는 교육과정과 보다 연계성을 가지는 학습내용이 포함되도록 한다. 학생들은 여러 매체들의 표현요소와 표현원리에 대한 이해를 바탕으로 이를 활용한 창의적 구성과 다양한 표현의 방법을 경험하고, 인지적ㆍ심미적 측면의 작용에 대해 연구하도록 한다. 이러한 개발 방향에 따라 기초과정 교과 내용을 크게 두 가지로 설정하였는데, 첫째는 정보 표현력 배양을 위한 학습내용, 둘째는 조직화 및 상호작용 설계 부분과 연계성 있는 학습내용이다. 보다 구체적으로 는 3단계의 학습내용으로 계획된다. 1단계에서는 정서적ㆍ심미적 효과를 중심으로 표현 요소들을 결합하고, 2단계에서는 여러 지식 유형의 정보 전달을 연습하여 다양한 내용영역의 표현을 위한 기초 능력을 기른다. 3단계에서는 단순한 형식의 상호작용 매개체를 구성하도록 한다.

As evolution of multimedia technology brings changes to industries concerned with design, new education program is needed to cultivate designers with abilities which are adapted to changed circumstance. This paper is purposed to show guideline to set up a fundamental course for multimedia design in which students know what are new presentation modes and learn how to use them, Multimedia design call for abilities of organizing information, representing, and implementing interactivity. Among them, fundamental course considers representing information as central subject. And it also contains lessons which are relative to proceeding courses. It should have students to experience creative composition and various expressions, and study cognitive or aesthetic effects of them. All activities are based on the understanding about presentation factors and principles. Basic course's lessons are composed by two main subjects, which are essential expression and matters relative to organization and interactivity. Described in detail, lessons are divided into three phases. First phase is combining presentation factors for affective effects, second is delivering message of various knowledges and third is forming simple interaction.

키워드