스포츠화에 대한 소비자의 감성 DB 및 Interface 구축에 관한 연구

A Study on the Customers Emotional DB and Interface Design for Sports Shoes

  • 윤훈용 (동아대학교 산업시스템공학과) ;
  • 임기용 (동아대학교 산업시스템공학과)
  • 발행 : 2002.06.01

초록

In the past, the important factors of buying the sports shoes for the customers were price and comfort. However these days, the sports shoes are considered as a part of fashion and may not satisfy the customers because their emotional preference have not been properly considered in design phase. The customers' desire and expectation for unique design are growing. Thus, the development of sports shoes not only considering the anthropometric foot characteristics but also satisfying the customers emotional preference is needed. In this study, the basic data on the customer's emotional preference to the design of sports shoes were obtained using human sensibility ergonomics approach and formed a data base. Also, we developed ail interface that can be used for the customers to select the emotionally preferred sports shoes.

키워드

참고문헌

  1. 김정룡, 윤상영, 편흥국, 조영진, 김미숙; '소비자 감성과 사용성을 고려한 인간공학적 의자 설계 및 디자인 Interface 개발', 대한인간공학회 춘계학술대회 논문집, pp.23-36, 2000
  2. 곽지영, 한성호, 홍상우, 김종서; '전자제품의 사용 편의성 평가 데이터 베이스의 개발', 대한인간공학회 추계학술대회 논문집, 1998
  3. 안혜린, 한성민, 김광재, 한성호, 윤명환; '사무용 의자의 감성 만족도 평가 모델 개발', 대한산업공학회 추계학술대회 논문집, 1999
  4. 유금선, 곽지영, 한성호; '사무용 가구의 감성 만족도 평가 체계와 휴먼 인터페이스 요소 개발', 대한인간공학회 추계학술대회 논문집, 1999
  5. 한수미, 최명석, 윤명환, 한성호; '전자제품의 소비자 감성 평가와 제품 설계 요소의 연관관계 분석', 대한인간공학회 춘계학술대회 논문집, 1996
  6. Enoka, R.M., Neuromechanical Basis of Kinesiology Human Kinetics Books, 1998
  7. 이재권, '인간의 정서를 최우선으로 고려한 응용기술', 서울경제신문, 1991년 8월 23일
  8. 長町三生, 感性工學, 海文堂, 1989
  9. 김충련, 'SAS라는 통계상자', 데이터 리서치, 1992
  10. 박경수, '인간공학', 영지문화사, pp. 35-40, 1980
  11. 노동진, '다변량분석', pp. 25-29