Abstract
Ad-hoc networks consist of a set of mobile hosts that communicate using wireless links, without the use of other supporting communication facilities (such as base stations, etc.). Therefore, the topology of an Ad-hoc network frequently changes due to the movement of mobile host, which nay lead to sudden packet loss. Recently, the large amount of research has focused on the routing protocols needed in such an environment. In this paper, TCP Reno, Sack, and Tahoe versions are analysed using DSR protocol which is the representative On-Demand routing protocol in Ad-hoc wireless network. As the result of this simulation, we know that TCP Reno relatively has higher throughput than that of Sack and Tahoe, and TCP Reno has more stable performance than that of TCP Tahoe and Sack, regardless of the speed of mobile node and the size of topology.
Ad-hoc 무선망은 통신을 지원하는 베이스 스테이션과 같은 기반 구조를 가지지 않는 이동 노드들로만 구성된 망이다. 그러므로 노드의 이동으로 인해 Ad-hoc 무선망의 토폴로지가 자주 변하며, 이에 따른 패킷의 손실이 발생한다. 본 논문에서는 대표적인 On-Demand Ad-hoc 라우팅 알고리즘인 DSR 프로토콜을 사용하는 Ad-hoc 무선망에 TCP Tahoe, Sack, Reno 버전을 각각 적용하여, 망의 크기의 변화와 이동 노드의 속도의 변화에 따라 트래픽의 성능을 모의 실험하여 비교 분석하였다 모의 실험 결과로, TCP Reno가 TCP Tahoe와 Sack 버전 보다 높은 처리율을 보였으며, 노드의 이동 속도와 망의 크기에 민감하지 않으므로 성능이 상대적으로 안정적이라는 것을 알 수 있었다.