The Cyber Transformation of Marketing Mix Model : An Empirical Study of Korean On-line Shopping Malls

마케팅 믹스 모델의 사이버 전환에 관한 실증적 연구

  • Published : 2002.07.01

Abstract

This paper presents an analysis of how the business models of organizations are getting transformed in the Marketspace created by the Internet. We use a research model comprising the transformation scores of four Ps(Product, Price, Promotion, and Place) as dependent variables and three dimensions, Demographics, Technology, and Community elements on the Websites, as explaining variables about the Cyber Transformation of the 4Ps. While most existing literatures have focused on Website's technology, our research model includes 22 five-point-scale items; 10 Demographics /Technology items and 12 Community items. To measure the 4P's transformation scores, the authors selected 14 workable items from the Marketspace Model by Dutta, Kwan, & Segev(1997). A sample of 123 shopping mall Websites comprising three categories(grocery, jewelry/accessory, and cosmetics) from the 100hot.co.kr list are evaluated and the data is analyzed by SPSSWIN 8.0 version. The result shows that there are five significant factors, Technology, Interaction, Connectedness, Business Features, and Domain, while the average transformation scores of 4Ps are at very low level. The factor scores are used in regression analysis for each P. Two factors, Technology and Interaction are influencing all four Ps; Connectedness is influencing only two, Product and Place. Organizations must not simply take their existing business models. They have to adopt the Technology items(navigation, logo, e-mail, guide, graphics) and to facilitate the Interaction items(consulting, number/quality of bulletin boards, participation, offline events) and Connectedness(club activation, contents, partner/site link, entertainment contents) in order to get transformed in the Marketspace successfully in the near future.

본 연구는 마케팅 믹스의 사이버 전환 문제에 집중하여, 온라인 쇼핑몰을 조사표본으로 선정하고 실증 분석한 연구이다. 웹사이트에 나타난 기업특징, 웹사이트 기본기술, 커뮤니티 기술을 측정하여, 이들이 마케팅 믹스의 사이버 전환에 어떻게 영향을 미치는지 규명하였다. 실증분석 결과, 마케팅 믹스의 사이버 전환 수준은 웹사이트 기술의 영향을 받는다는 것이 검증되었다. 웹사이트 평가의 조사문항으로는 웹사이트에서의 기업특징 5항목, 웹사이트 기본기술 10항목, 커뮤니티 기술 12항목을 5점 척도로 하여, 국내 100hot.co.kr의 식품, 화장품, 보석/액세서리 3업종 123개 쇼핑몰 웹사이트를 대상으로 패널조사 하였다. 분석결과 원인변수는 기술, 상호작용, 연결, 기업특성, 도메인의 5개 요인으로 추출되었다. 연구결과는 두 가지로 요약할 수 있다. 첫째, 웹사이트에 나타난 기업특징, 웹사이트 기본기술 요소, 커뮤니티 기술 요소에서 상호 공통성이 있는 요소의 결합을 규명하였다. 즉, 기술, 상호작용, 연결, 기업특성, 도메인 요인이 추출되었다 둘째, 추출된 요인이 마케팅 믹스가 사이버 전환에 어느 정도 영향을 미치는지 검증하였다. 즉, 기술 요인과 상호작용 요인은 마케팅 4P 믹스 모두와 유의한 상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 특히 유통믹스의 영향이 가장 높은 것으로 나타났다. 사이버 공간의 새로운 비즈니스 모델에서는 전통적인 4P 믹스를 적절히 전환하고, 고객관계 증진, 공유적 시장공간 창출, 상호연결에 초점을 두어야 할 것이며, 새로운 경영환경에서는 상호작용성과 연결성이 어떻게 활용되느냐에 따라 마케팅 성과가 달라질 것이다.

Keywords