The Perceptions and Needs of Teachers and Related Variables on the Curriculum Implementation of Technology and Home Economics

『기술.가정』 교과 운영에 대한 교사의 인식과 요구

  • Published : 2002.07.01

Abstract

The goal of the study is to find the necessary measures to facilitate a desirable Technology and Home Economics curriculum by reflecting the Perception and needs of the teachers from the perspective of the curriculum content. professionalism of the teacher realistic operations of the school . and the administration of the school system. The results obtained from the research are as follows : 1) The background knowledge and characteristics of the two curriculums are different. and in addition there is a negative perception due to the fact that it is hard to facilitate a class with just one teacher. 2) The issues that were most serious to teachers were professionalism of the teacher. qualification of the teachers. and teaching method. Also the teachers lacked in confidence in teaching and the curriculum itself. 3) In regards to qualifications of the teacher the teachers requested that teachers should have single qualification in 'Technology(or Home Economics)'or dual qualifications in both 'Technology' and 'Home Economics'. As for teaching methodology responded that from the teacher and student perspective the teaching should be divided whereas from the school's perspective the responsibility should be Put on a single teacher. 4) Teachers responded that from the perspective of the teacher, parent or student Technology and Home Economics should be separated into two subjects.

Keywords

References

  1. 중학교 교육과정 해설(Ⅰ) 교육부
  2. 중학교 교육과정 해설(Ⅲ) 교육부
  3. 교양 81934-125 교원자격검정관련규정 개정에 따른 관련 업무 추진 요령 안내 교육부
  4. 경희대학교대학원 석사학위논문 중학교 기술·가정 통합교과의 교육실태 분석과 개선 방안에 관한 연구 김승수
  5. 연세대학교대학원 석사학위논문 남녀 중학생의 기술·가정 통합교과 내용에 관한 인식도 차이에 관한 연구 김인경
  6. 홍익대학교대학원 석사학위논문 통합교과에 대한 교사들의 인식 수준과 운영에 관한 분석 연구 김종기
  7. 직업교육연구 v.10 no.1 중학교 기술·가정 교과의 내용과 운영에 관한 연구 김지숙
  8. 연세대학교대학원 석사학위논문 기술·가정 통합교과 내용 구성에 대한 인식도 조사 박인애
  9. 성신여자대학교대학원 석사학위논문 중학교 기술·가정교과 통합에 따른 남·녀 학생들의 학습결과비교에 대한 연구 백일순
  10. 경상대학교대학원 석사학위논문 한국과 일본의 중학교 기술·가정 교과 교육과정 비교 이교탁
  11. 한국교원대학교대학원 석사학위논문 중학교 기술·가정교과 교육내용의 통합적 접근에 관한 연구 전현주