Abstract
An automobile crash with a pedestrian generates a trajectory which is crucial to identify the cause of the crash. Previous researches have been carried out for pedestrian movement using simple explicit formulae. The formulae are derived from elementary physics. Therefore, they could not sufficiently include variables of a vehicle and a pedestrian. To overcome such a limitation, a simulation is utilized for the pedestrian behavior in crash environment. A dynamic software called MADYMO is utilized for the simulation. A simulation model is established. The automobile body and a dummy are modeled with rigid bodies, joints and springs. The simulation results are compared with those from explicit formulae. It is found that the explicit formulae did not fit to pedestrian conditions. Simulations are performed for various velocities of automobiles. Results are discussed for the usage of the simulation.
차량과 보행자의 충돌시에는 충돌의 원인을 규명하는데 필요한 선회특성이 나타나게 된다. 지금까지의 연구에서는 보행자의 운동형태를 기초 물리학에서 유도된 공식으로 표현하였다. 그 결과 차량과 보행자의 다양한 변수에 대해 충분한 고려를 하지 못하였다. 그러한 한계를 극복하기 위하여 동역학적 시뮬레이션 프로그램인 MADYMO를 이용하여 다양한 조건하에서의 보행자 충돌 형태를 시뮬레이션하였다. 시뮬레이션에서 차체와 보행자 더미는 강체, 조인트, 스프링으로 모델링하였다. 보행자 시뮬레이션은 차량의 속도별로 수행되었으며 그 결과를 이전의 기초 물리학 공식과 비교하였는데 이전의 공식은 보행자의 상태조건을 제대로 반영하지 못함을 알수 있었다. 따라서, 보행자 충돌시에 차량과의 충돌현상에 대해 명확히 설명해 주는 동역학적 시뮬레이션을 사용하여야 한다.