Abstract
Using 1996 annual observations for 69 bus firms in Seoul, this paper measures firm-level efficiency with data envelopment analysis(DEA) and identifies firm characteristics indicative of differential efficiency in these firms with Tobit regression analysis. The paper then conceptualizes that these firms produce two kinds of output(city/seat bus kilometers or city/seat bus Passengers) using four inputs (labor vehicle, fuel and maintenance). The findings show that, on an average, these firms have only a little input saving potential of 0.9 percent, while not a little output increasing potential of 12.9 percent. On the other hand, it is discovered that these firms operate more efficiently with a lower ratio of maintenance employees to total employees. Furthermore, it appears that both the ratio of seat buses to total buses and average speeds positively affect efficiency in this industry.
본 논문은 자료포락분석기법(Data Envelopment Analysis, DEA)을 이용하여 서울 시내버스업체들의 효율성을 분석하고, 토빗(Tobit)회귀식을 추정하여 효율성에 영향을 미치는 요인들을 분석하였다. 시내버스업체는 노동, 차량, 유류, 정비의 네 가지 생산요소를 투입하여 두 종류의 두 가지 산출물, 즉 도시형버스-km와 좌석버스-km 또는 도시형버스와 좌석버스의 승객을 생산하는 기업형태로 상정되었다. 분석에는 서울의 69개 업체들에 대한 1996년의 자료가 사용되었다. 추정결과 서울의 시내버스업체는 평균적으로 아주 작은 비율인 0.9% 정도의 투입물만을 절감할 수 있었던 것으로 나타난 반면, 산출물인 승객수는 12.9% 정도 더 생산할 수 있었던 것으로 나타났다. 한편 이들 업체는 총직원에서 정비직원이 차지하는 비율이 낮을수록 보다 효율적인 것으로 나타났다. 또한 좌석버스의 보유비율과 운행속도가 높을수록 이들 업체의 효율성은 높아지는 것으로 나타났다.