DOI QR코드

DOI QR Code

A Remote Teacher's Training Cyber System Operated on the Web

웹상에서 운영되는 원격교원연수 시스템

  • Published : 2002.03.01

Abstract

Web-based teaching-learning systems through the internet has continuously pursued the learner-centered educational environment by promoting the interaction between leachers and students. As a result, learners haute become free of the limit of time and space and have more ways to have access to education information more easily. Consequently, the development of the internet has resulted in the changes of the educational environment. Web-based distance education through the internet is now expected to be applied widely in various fields of education. In fact, distance education through the internet has taken place in a new education paradigm. The purpose of this paper is to promote the economical and educational efficiency of all the procedures from developing the system to operating in a remote training cyber system. Therefore in developing the system, we designed it to raise the efficiency by making main modulo into components and by reducing the terms and cost by reuse. Also lute meant to raise the efficiency of education by applying constructivism as an educational basic.

인터넷을 통한 웹 기반 교수-학습 시스템은 상호작용 증진을 통한 학습자 위주의 교육환경으로 지속적인 변화를 지향해 왔다. 그 결과 학습자는 시간과 공간의 제약에서 벗어나 다양한 교육정보를 접할 수 있는 기회를 가질 수 있게 되었다. 결과적으로 인터넷의 발달은 교육환경의 변화를 가져왔다. 인터넷을 통한 웹 기반 원격교육은 이제 교육의 여러 분야에 폭넓게 적용되고 있다. 사실, 인터넷을 통한 원격교육은 이제 새로운 교육패러다임으로 자리를 잡았다. 본 논문에서는 교사를 대상으로 하는 원격 교육 시스템에 한정하여 시스템 개발에서 운영에 이르기까지의 모든 과정에 대한 경제적, 교육적 효율성 확보를 목적으로 하였다. 따라서 시스템 개발에서는 주요 모듈의 컴포넌트화를 시도하여 재사용성 증대를 통한 설계 기간 및 비용의 감소를 이끌어 내어 개발의 효율성을 높이고, 구성주의 원리를 교육학적 기반으로 함으로써 교육의 효율성을 최대로 끌어올릴 수 있도록 설계하였다.

Keywords

References

  1. 김성식, '웹기반 컴퓨터 보조학습', 홍릉과학출판사, pp.12-25, 1998
  2. 김원영 외, '분산환경을 위한 상호작용적 실시간 교육시스템의 개발', 한국멀티미디어학회논문지, 제3권 제5호, pp.506-515, 2000
  3. 박인우, '학교교육에 있어서 구성주의 교수원리의 실현 매체로서 인터넷 고찰', 교육공학연구, 제15권 제1호, pp.331-354, 1999
  4. 권오천 외, '컴포넌트 기반 개발기술 검토 및 동향', http : //tic.etri.re.kr/ETLARS/industry/jugidong, 1999
  5. 김행곤 외, '카타르시스 방법론에 기반한 네트워크 관리 컴퍼넌트 개발', 2000년 춘계 정보과학회학회지, pp.145-151, 2000
  6. 박성호 외, 'UML 표기법을 이용한 컴포넌트 상호작용의 표현방법', 제2회 한국소프트웨어공학 학술대회, pp.567-572, 2000
  7. 김영수 외, '교육공학의 이론과 실제', 교육과학사, 1997
  8. 황대준, '사이버 스페이스상의 상호참여형 실시간 원격교육시스템에 관한 연구', 정보처리학회지, 제4권 제3호, pp.29-40, 1997
  9. 강인애, '구성주의 인식론 : 발명된 현실', http : //kvc.chollian.net/iakang/, 1999
  10. 강신애, '구성주의의 이해 : 구성주의에 대한 FAQ를 중심으로', http : //kvc.chollian.net/iakang, 1999
  11. 김홍래 외, '구성주의적 접근을 통한 웹 기반의 가상학교의 설계 및 구현', 한국컴퓨터교육학회논문지, 제1권 제1호, pp.315-321, 1998
  12. 권오천 외, '컴포넌트 기반의 개발환경 모델 : 객체지향과 타기술들의 통합적인 접근 방법', 정보처리학회 소프트웨어공학연구회지, 제2권 제1호, pp.3-15, 1999
  13. 최종윤 외, '컴퍼넌트 인터페이스 설계와 객체지향 분석설계 방안', 정보처리학회 소프트웨어공학연구회지, 제2권 1호, pp.213-218, 1999
  14. Desmond Francis D'souza & Alan Cameron Wills 'Object, Components, And Frameworks with UML-The Catalysis Approach,' Addison Wesley, 1998
  15. William Stallings, 'Networking Standards : A Guide to OSI, ISDN, LAN, and WAN Standards,' Addison Wesley, 1993