DOI QR코드

DOI QR Code

Use of MonteCarlo Simulation for More Effective Teaching of Business Statistics

효과적인 경영통계 교육을 위한 시뮬레이션 활용

  • Published : 2002.03.01

Abstract

There seems to be a little trouble in delivering an effective teaching of statistics at the school of Business. Students attitude toward the understanding of mathematics appears to be one of the hindrances encountered to the wide spread use of statistics. Nevertheless, the usefulness of statistics is notably appreciated these days although students may not be aware of it. It is true that many processes of decision-making are based on various future uncertainties, however, decisions must be made at the present. In this synopsis, we would like to solve simple business problems, thereby, suggest more constructive ways to match the statistics with the interest of management. We, in the mean time, will talk about the understanding of business, method of teaching, and Monte Carlo education.

현재 우리나라 경영대학에서 이루어지고 있는 통계학교육은 약간의 문제점을 가지고 있다. 그 중에서도 피교육자들인 학생들이 가지고 있는 수학에 대한 거부반응은 통계학이 보급되는 과정에서 커다란 걸림돌로 작용을 한다. 그러나 경영활동의 의사결정은 미래에 발생하는 수많은 변수와 불확실성을 포함한 채 현재 시점에서 이루어지는 특성이 있기 때문에 통계학의 필요성은 날이 갈수록 증대되고 있는 실정이다. 본 논문에서는 통계학이 경영학과 접목되어 바람직한 방향으로 나가기 위한 몇 가지 방안을 제시하고자 한다. 특히 경영통계의 효과적인 교육을 위해 스프레드쉬트에서의 시뮬레이션이 어떻게 이용될 수 있는지 예제를 통하여 알아보기로 한다.

Keywords

References

  1. Excel에 기초한 통계학 입문 송문섭;조신섭
  2. Working Paper Modeling and Generating random Vactors with Arbitrary Marginal Distributions and Correlation Matrix Cario, M. C.;B. L .Nelson
  3. Commun Statist-Simula Computa. v.11 no.3 A Distribution-Free Approching To Inducing Rank Correlation Among Input Variables Iman, R. L.;Conover, W. J. https://doi.org/10.1080/03610918208812265
  4. The New Statistics Re-sampling: The New Statistics Simon, J. L.